Tapasztalt pilóták osztottak meg egy olyan egyszerű trükköt, amely nagy segítségünkre is lehet egy esetleges vészhelyzet esetén.
Hans Mast, a Golden Rule Travel utazási iroda szakértője azt ajánlja, hogy felszállást követően alaposan tekintsük meg, hol is találjuk az ülésünkhöz legközelebb eső vészkijáratot.
Ezt is olvasd el! Hogy néz ki a valóságban egy repülőgép evakuálása?
Minden alkalommal, amikor repülőre szállok, az első dolog, amit megteszek, hogy feltérképezem a vészkijáratokat. Ilyenkor megszámolom, hogy hány üléssor található köztem és az adott kijárat között, ugyanis vészhelyzetben a látási viszonyok nem mindig ideálisak. Ez a mentális térkép pedig akár életmentő is lehet egy szerencsétlen helyzetben
– fejtette ki Mast.
Fotó: Shutterstock
Nick Eades pilóta is hasonlóan látja:
A biztonság tudatosításának nem abban a pillanatban kéne elkezdődnie, amikor a légiutas-kísérők bemutatják a teendőket. A pilóták vészhelyzet során ugyanis már a hajtóművek beindítása előtt is megnyomhatják az evakuálás szükségességét jelző gombot.
Eades szerint egy klasszikus utasszállító pilótájaként volt már, hogy gyorsan kellett cselekedni és evakuálni kellett az egész repülőgépet a légkondicionáló kigyulladása miatt. A 400 utasból ekkor szinte alig volt olyan, aki egyből tisztán reagált volna. Ha a tűz ott kevesebb idő alatt lepte volna el a fedélzetet, annak katasztrofális vége lett volna.
Ezt is nézd meg! Ilyen, amikor többezer méter magasan elzúg melletünk egy repülőgép – videó!
A Drive Magazin cikke is kiemeli, hogy természetesen a kabin személyzetét kiképzik éles szituációkra, az elővigyázatosságból viszont sosem lehet probléma.
Egy veszélyhelyzetben azonban a repülőgépen dolgozók kevesek lennének magukban, ezért a légiutas-kísérők munkakörébe tartozik az ABP-utasok kiválasztása is. Ez az a pár ember, akit a tömegből a stewardess alkalmasnak lát egyes vészfeladatok elvégzésére. Ilyen többek között a kijutás során való segédkezés vagy a többi utas koordinálása a földet érés után.