turbulencia
Fotó: Shutterstock

Félsz a turbulenciától? Akkor ezeket az útvonalakat messziről kerüld el

Senki sem örül neki, ha a turbulencia miatt kellemetlen élménnyé válik a repülőút, de vannak, akik egyenesen rettegnek tőle. Számukra (is) van két jó hírünk: egyrészt a gépen való helyfoglalásnál némiképp elébe mehetünk a kellemetlenségeknek; másrészt már az út tervezésekor leellenőrizhetjük, mely útvonalak a leginkább turbulencia-veszélyesek.



A turbulencia szó hallatán sokaknak a hollywoodi filmek riasztó képsorai ugranak be, mikor is a repülőgép halálra rémült utasaiból a lelket is kirázza a légörvénybe került gép, és jobbra-balra dőlnek az emberek. A valóságban ez a viszonylag gyakori jelenség csak nagyon ritkán jelent valós veszélyt a repülőgépen utazókra, és leginkább csak akkor, ha nem kötik be magukat az előírásoknak megfelelően.

rep\u00fcl\u0151g\u00e9p, turbulencia

Turbulencia során hátrahagyott felhők.

Fotó: Shutterstock

A turbulencia az Egyesült Államok meteorológiai szakszolgálatának definíciója szerint olyan, több különböző formában fellépő jelenség, amit „a levegő hirtelen, szabálytalan mozgása okoz, mely éles, gyors fel- és leszállásokat hoz létre, váratlanul mozgatva a repülőgépeket”.

Az Independent utánajárt az utasokat leginkább foglalkoztató kérdésnek: mekkora a valószínűsége annak, hogy turbulenciába kerülünk, és mely repülési útvonalakat érinti leginkább ez a jelenség?

Ez is tetszeni fog! Útlevél helyett már az utasok arcát szkennelik be két olasz repülőtéren

Kell-e tartanunk a turbulenciától, és mit tehetünk ellene?

A turbulencia gyakori jelenség – enyhe formában szinte minden olyan utazó találkozott már vele, aki az átlagnál legalább kicsit gyakrabban ül repülőgépen.

A nagyobb horderejű turbulencia azonban sokkal ritkább: annyira, hogy 50 ezer járatból csupán egyet érint. Hogy jobban értsük ezt a számot, az elmúlt 16 évben az Egyesült Államokban évente átlagosan 33, súlyos turbulenciával kapcsolatos sérülés történik.

Ha ennek ellenére is maradt bennünk némi szorongás, a zavartalan utazás érdekében a repülőgép szárnyfesztávolságához közel, a gép közepén érdemes helyet foglalnunk, ugyanis a repülőgép tömeg-középpontjához közel vagyunk a legkevésbé kitéve az olyan erőknek, mint a szél, a légellenállás és a felhajtóerő. Emellett a repülőgép elején is kevésbé érezhető a turbulencia hatása, mint a hátsó üléseken, mivel azokra jobban hat a repülőgép farát érő szél.

A legrosszabb útvonalak

A Turbli turbulencia-előrejelző oldal adatai mintegy 150 ezer útvonal vizsgálatával listázta, melyek voltak a turbulenciának leginkább kitett járatok 2023-ban.

A mérések szerint a turbulenciától tartó emberek igazi rémálma a chilei Santiago és a bolíviai Viru Viru nemzetközi repülőtér közötti, körülbelül 1900 kilométer hosszú útvonal. A lista második helyére a kazahsztáni Almaty és Kirgizisztán fővárosa, Biskek közötti útvonal került. A legrizikósabb utak között hat japán és kínai útvonal is helyet kapott.

Európai vonatkozásban a Milánó és Genf közötti repülőút a legrosszabb, mely a világranglistán az ötödik helyen áll. A másik, kiemelten turbulenciaveszélyes útirány Milánó és Zürich között húzódik, ez a tizedik helyre került a Turbli listáján.

A figyelmetekbe ajánljuk