repülőgép
Fotó: Shutterstock

Úgy tűnik, végleg megszünhet a turbulencia a repülőkön

Több tanulmány is megállapította, hogy a repülések közben fellépő turbulencia a klímaváltozás miatt egyre gyakoribb és súlyosabb jelenség lesz. Egy osztrák cég azonban kifejlesztett egy olyan rendszert, amely ezt a problémát nagymértékben orvosolhatja a közeljövőben.


A légköri nyomáskülönbségek, a sugáráramlatok, a hegyek körüli levegő, a hideg vagy meleg időjárási frontok, illetve a zivatarok mind-mind befolyásolják a turbulencia mértékét. Ezek pedig a globális felmelegedés nyomán radikalizálódtak, így pedig ez a rázkódással járó jelenség mind a jármű, mind az utasok állapotára egyre jobban kihat.

Ezt is olvasd el! Félsz a turbulenciában? Ezzel a módszerrel érezheted magad biztonságban

1979 és 2020 között a világ egyik legforgalmasabb légi útvonala, az Atlanti-óceán északi része fölött például a súlyos turbulenciák mértéke 55%-kal nőtt.

Ennek ellensúlyozására a légitársaságoknak fel kellett készülni, amely az utóbbi időben csak az Egyesült Államokban évente 150-500 millió dollárba (nagyjából 55-180 milliárd forintba) került az iparágnak. A költségeket főleg a kerülőutak és alacsonyabb sebesség miatt megnövekedett repülési időnek tulajdonítják.

Ami a megoldás lehet

A Turbulence Cancelling rendszere képes az utasok által érzékelt turbulenciaterhelést több mint 80%-kal csökkenteni

– áll a fejlesztő osztrák cég honlapján.

Ez is érdekelhet: Kevesebb alvás és több kutyaharapás − a klímaváltozás 7 meglepő hatása

Rep\u00fcl\u0151g\u00e9p

Fotó: John McArthur/Unsplash

A találmány egy két méter hosszú, érzékelőkkel ellátott rudakból álló szerkezet, amelyet a repülőgép szárnyára erősítenek. A berendezés érzékeli a légnyomás kis ingadozásait a légi jármű törzsének különböző pontjain. A szárnyakat pedig ennek megfelelően állítja, a változtatásokról pedig milliszekundumokon belül dönt a rendszer.

A légnyomást differenciálisan mérjük, és ez alapján alapvetően le tudjuk olvasni a légáramlás irányát, és a ebből meg is tudjuk jósolni, hogy milyen irányú és erősségű lesz a turbulencia

fejtette ki a Turbulence Solutions projektvezetője, Yves Remmler. Mindennek irányítása egyébként elkülönül a pilóta vezérlőjétől. Így azok bármikor felülírhatók, és nem zavarják meg a szokásos repülésvezérlést.

A Turbulence Solutions által javasolt technológia jelentheti az egyre gyakoribbá váló jelenséggel szembeni valós megoldást. Jelentős időbe telik azonban, amíg ez a fejlesztés elérhetővé válik a kereskedelmi repülőgépek számára is.

A figyelmetekbe ajánljuk