szuperjachtok kikötőben felülről

Mi történik, miután lefoglaltak egy szuperjachtot?

Egy dolog elkobozni egy jachtot, és egy másik eladni. Elemzők jogi csatározásokra és magas fenntartási költségekre számítanak, amíg a hajókat lefoglalják.


Hat héttel azután, hogy Oroszország megszállta Ukrajnát, a hatóságok minden eddiginél több luxusjachtot tartóztatnak fel a globális kikötőkben. Az e heti listán szerepel 12 Hollandiában épülő hajó - a világ legjelentősebb szuperjacht-építője - és egy 120 millió dolláros jacht, amelyet spanyol vizeken foglaltak le az FBI körözése alapján. Az amerikai igazságügyi minisztérium a spanyol hatóságokkal együttműködve elfogta a Tangót, amely a Motiv Telecom alapítójának, Viktor Vekselbergnek a tulajdonában van. Az Egyesült Államok csatlakozott azon országok növekvő számához, amelyek olyan szuperjachtokat tartóztatnak fel, amelyek a Vlagyimir Putyinhoz kötődő üzletemberek tulajdonában állnak.

Merrick B. Garland amerikai főügyész hétfőn azt mondta, hogy a Tango nem az utolsó, Putyin belső körének tagjaihoz tartozó jacht lesz, amelyet elkoboznak. Spanyolország, Olaszország, Franciaország, Németország, Finnország és Hollandia az elmúlt hónapban több milliárd dollár értékben foglalt le olyan hajókat, amelyekről úgy vélték, hogy szankciókkal sújtott oroszok tulajdonában vannak. A múlt héten a brit kormány lefoglalta az első szuperjachtot, a 45 millió dolláros Phi-t a londoni Canary Wharfban. A jelenlegi helyzet példátlan. A legtöbb nagy jachtot offshore társaságok jegyeztetik be szigeti adóparadicsomokban, hogy elfedjék tulajdonjogukat. Ha a tulajdonos meg akarja nehezíteni a helyzetet, akkor nagyon nehéz lehet lenyomozni. A tulajdonosok gyakran részvényeseket, igazgatókat és családtagokat használnak meghatalmazottként.

A Phi például egy karibi székhelyű, de máltai zászlót viselő cég nevén van bejegyezve. Az oligarchák tulajdonában lévő jachtok lefoglalására irányuló multinacionális erőfeszítés - amelyekhez gyakran tartoznak úszómedencék, helikopterleszállók és több millió dolláros éves karbantartási díjak - várhatóan gazdasági nyomást gyakorol Putyinra és szövetségeseire. De több jogi probléma is felmerül. Egy jacht befagyasztása azt jelenti, hogy a tulajdonos nem adhatja el a hajót, nem ruházhatja át a tulajdonjogát, és nem nyújthat karbantartási szolgáltatásokat. A szankciók azonban nem teszik lehetővé, hogy az országok tulajdonba vegyék az oligarchák tulajdonában lévő jachtokat, ami bizonytalanságot okoz az európai hajógyárakban felhalmozódó szuperjachtok sorsát illetően. Egy jacht karbantartása költséges vállalkozás, mivel folyamatosan ki van téve az időjárás viszontagságainak.

A hullámhatás kiterjed a vendéglátósokra, a jachtbrókerekre, a jelzálog- és biztosítótársaságokra, valamint a jacht üzemeltetéséhez és karbantartásához kapcsolódó tucatnyi más iparágra. Ha egy jachtot lefoglalnak, miközben a hajógyárban van, a tulajdonos továbbra is felelős marad a karbantartási költségekért. A jachtokat kikötő hajógyárak és kikötők számára a helyzet továbbra is tisztázatlan. A brit kormány közölte, hogy a Phi tulajdonosa felel minden karbantartási költségért, amíg a hajónak a londoni Canary Wharf dokkban kell maradnia. Egy jogi szakértő szerint a spanyol hatóságok valószínűleg fenntartják a Tangót, amíg az őrizetükben van. De a legtöbb kikötőben a hajógyári számlák valóban csak úgy halmozódnak - kifizetetlenül és kifizethetetlenül.

Mégis a felszámolás bírósági mechanizmusai továbbra is érvényben vannak. Sok elemző elhúzódó pereskedésekre számít. Ahhoz, hogy egy oligarcha jachtját tulajdonba vehessék, a kormányoknak be kell bizonyítaniuk, hogy az ingatlan bűncselekmény része volt. Az ügyészek számára kihívást jelenthet annak bizonyítása, hogy a jachtok illegális tevékenységből származó bevételből származnak, nem pedig törvényes üzleti csatornákon keresztül vásároltak. A lefoglalások rendezése évekig is eltarthat a bíróságokon. Jelenleg úgy tűnik, hogy a jachtok elkobzása és a vagyonok befagyasztása felgyorsul. A hatóságok szerint sok jacht nemzetközi vizeken tartózkodik, vagy olyan országokban van kikötve, amelyek nem vezettek be szankciókat, például az Egyesült Arab Emírségekben, Törökországban és a Maldív-szigeteken.

Az említett szigetországban állítólag féltucatnyi orosz tulajdonú szuperjacht van a vizeken, köztük Andrej Melnicsenko 390 láb hosszú Motor Yacht A. Az ország főügyésze, Hussain Shameem azt mondta, hogy az orosz szuperjacht elkobzásának ötlete erőltetett az ország kezdetleges jogrendszere és a hadsereg hiánya miatt. Az amerikai kongresszus egy Jachtok Ukrajnáért nevű, kétpárti törvényjavaslatot fontolgat, amely lehetővé tenné a hatóságok számára, hogy lefoglalják az 5 millió dolláros vagy annál nagyobb értékű orosz tulajdonú vagyontárgyakat. A törvényjavaslat lehetővé teszi a kormány számára, hogy eladja a vagyontárgyakat, és a pénzt az ukrajnai humanitárius és újjáépítési erőfeszítések támogatására küldje. Az igazságügyi minisztérium 5 millió dolláros jutalmat is meghirdetett a szankciós listán szereplő jacht-tulajdonosokhoz vezető tippekért, de eddig még nem fizetett ki jutalmat.

(Forrás: Robb Report)


A figyelmetekbe ajánljuk