Az infláció az egész Földközi-tenger térségében felfelé kényszeríti a szállodai költségeket, de hogyan is néz ki a helyzet a horvátországi szállodai árakkal?
A folyamatos infláció és a turistautak iránti megnövekedett kereslet kombinációja a szállodai szolgáltatások árának jelentős, az inflációt gyakran meghaladó mértékű emelkedéséhez vezetett, és a horvát szállodai árak csak egy kis részét képezik annak a globális piacnak, amely a szállodai szállások terén úti céltól függően több mint 50 százalékos növekedést regisztrál. Így a legnagyobb mértékben Rómában, Berlinben és Palma de Mallorcán emelkedtek a szállodai szállásárak a 2019-es pánik előtti utolsó normális turisztikai évhez képest - derül ki a Nevistas csoport részeként működő 10 legbefolyásosabb globális utazási portál egyikének, a Hotel News Resource brit magazinnak az elemzéséből.
Az elemzést a vezető európai városok szállodai szállásdíjaira vonatkozó történelmi adataik alapján készítették, megjegyezve, hogy a kereslet rövid és középtávon, az infláció emelkedő tendenciája ellenére, az év végéig tovább fog nőni. A nagy kereslet mellett az árak tovább kúsznak felfelé, de bizonytalan, hogy mit hoz az árpolitika jövőre. A 2019 és 2022 közötti átlagos szobaárakat összehasonlítva az elemzés azt mutatja, hogy az árak jelenleg jelentősen magasabbak. A júniusi szobaárak Rómában 51,4 százalékkal, Berlinben 50,2 százalékkal, Dublinban 44,5 százalékkal emelkedtek, Londonban átlagosan 44,3 százalékos, Barcelonában 29 százalékos, Amszterdamban 12,1 százalékos, Párizsban pedig 19,8 százalékos volt a növekedés.
Hasonló tendencia figyelhető meg a vezető európai nyári turisztikai desztinációkban júniusra vonatkozóan, ahol Palma de Mallorca (+40%) vezet az áremelkedés tekintetében 2019 júniusához képest, Ibizán 30 százalékkal, Aix en Provence-ban 21 százalékkal nőttek az árak, Montpellier 14 százalékos áremelkedést könyvelhet el, Rodosz pedig 13 százalékos növekedést. A horvátországi szállodai árak legutóbbi hivatalos adat 12 százalékos növekedéssel május hónapra vonatkozik, míg júniusra és a nyári főszezonra ebben az ágazatban átlagosan 30 és 50 százalék közötti növekedést említenek, szintén a pontos úti céltól és az egyes szállodáktól függően.
A horvát szállodai árak emelkedésének körülményei korántsem egyszerűek, bár első pillantásra annak tűnhetnek. A külső tényezők, a koronavírus-válság után gyorsan megnyíló gazdaságok és az ukrajnai orosz invázió mind nagy nyomást gyakoroltak az ellátási láncokra. Ennek eredményeként a szállodaiparban is drasztikusan megnőttek az energia- és az élelmiszerárak. A Horvát Idegenforgalmi Szövetség ernyőszervezetén belül működő horvát szállodások kiszámolták, hogy csak az áram árának emelkedése felemésztené az ágazat teljes tavalyi 1 milliárd kuna nyereségét.
Ezért az árak és az egy rendelkezésre álló szobára jutó bevétel (RevPar) emelése nélkül a szállodák haszonkulcsa elkerülhetetlenül jelentősen csökkenne, és a legtöbbjük esetében fenntarthatatlan szintre esne - állapítják meg a Hotel News Resource magazin elemzői, ami teljesen egybevág a horvát szállodaüzemeltetők és tulajdonosok retorikájával.
Azt is nagyon fontos megjegyezni, hogy a szállodatulajdonosok bérköltségei világszerte jelentősen emelkedtek, különösen az Egyesült Államokban és itt Európában. Jelentősen több az üres álláshely, mint ahány szakképzett ember van, aki be tudja tölteni, ami azt jelenti, hogy a szállodatulajdonosoknak magasabb béreket és egyéb juttatásokat kellett kínálniuk. Ez tovább növeli az üzleti költségeket - a HUT nemrég nyilvánosságra hozta, hogy 2019-hez képest a munkaerőköltségek további 10,1 százalékkal nőttek, és így meghaladták a 30 százalékos részesedést a teljes vállalati bevételből, ami a horvát történelemben eddig még soha nem fordult elő.
(Forrás: Total Croatia News)