white plane flying over gray clouds

Egyre több repülőjáratot törölnek világszerte, de miért?

Sajnos úgy tűnik, hogy a probléma a nyáron is fennmarad.


Ez egy olyan forgatókönyv, amelyet a legtöbb légi utas már túlságosan is jól ismer a világjárvány óta: éppen a repülőtérre készülődsz - vagy talán már a kapunál vagy, amikor a légitársaság hirtelen, látszólag a semmiből törölni kezdi a járatodat. Az ok? Működési problémák. A problémáknak ez a homályos keveréke, amely a személyzet túl kevés tagjától kezdve a rossz időjáráson át a repülőgéphiányig terjedhet, tavaly tavasszal és nyáron a légitársaságokat sújtotta, amikor igyekeztek több járatot visszavenni a menetrendjükbe. Az utazók szerencsétlenségére úgy tűnik, hogy a légitársaságok működési problémái 2022-ben is folytatódtak, és a járattörlések és késések ezrei szinte mindennapos jelenséggé váltak.

Április 14-én például 7579 késés volt az amerikai repülőtereken, repülőterekre vagy repülőterekről, és 602 járattörlés a FlightAware követési oldal szerint. Szakértők szerint a repülési zavarok várhatóan a nyár folyamán is eltartanak majd. Először is, a légitársaságoknak nincs szerencséjük a kedvezőtlen időjárással, ami miatt a repülőgépek és a személyzet földön marad. Az időjárási késések miatt a repülőgépek személyzete nem tudja magát és a gépeket eljuttatni a következő megállóhelyre, ami kaszkádszerű késéseket okoz. Mindennek tetejébe a légitársaságok pilótahiánnyal küzdenek, ami megnehezíti a kieső pilóták pótlását, és még súlyosabb logisztikai rémálmot okoz.

Ez a kaszkádhatás azt jelenti, hogy egy chicagói járatot, ahol lehet, hogy tökéletes napsütés van, törölni kell, mert egy floridai időjárási késés miatt a személyzet nem tud időben megérkezni. Mivel nincs elég személyzet ahhoz, hogy plusz személyzet álljon rendelkezésre, a légitársaságnak törölnie kell a járatot. A probléma az, hogy még mindig hiányt szenvednek az alkalmazottakból, leginkább a pilótákból, akiknek hosszabb ideig tart a kiképzésük, és egyszerre csak egy típusú repülőgépet tudnak vezetni. A pilótahiány pedig nem egy könnyen elhárítható akadály. A légitársaságok több pilótát toboroznak, egyesek jobb fizetést és juttatásokat kínálnak a pilóták elcsábítására.

Néhány légitársaság felvételi bónuszokat kínál más bónuszokkal együtt a légiutas-kísérőknek és a pilótáknak, ha a hétvégi ünnepi csúcshétvégéken dolgoznak. De ezek rövid távú megoldások. A hiány hosszú távú megoldása érdekében egyes légitársaságok drasztikus lépéseket tesznek, például felajánlják, hogy megvásárolnak más légitársaságokat. Az egyik ok, amiért a JetBlue érdekelt a Spirit Airlines felvásárlásában, hogy segítsen bővíteni a pilóták csoportját, hogy segítse a JetBlue légitársaságként való növekedését. A légitársaságok saját pilótaképzési programokat is indítottak, hogy biztosítsák a saját új pilótakészletüket.

A közelmúltban a United, az American, a JetBlue és még néhányan mások is elindították saját, házon belüli pilótaakadémiájukat vagy ilyen térű partnerséget kötöttek. Amellett, hogy ösztöndíjakat, támogatásokat és szubvenciókat kínálnak a képzés megfizethetőbbé tétele érdekében, az akadémiák a nők, a színesbőrűek és az LMBTQ+ közösség felé történő nyitásra is összpontosítanak, hogy segítsenek diverzifikálni a pilótafülkében ülők körét. Ami az idei nyarat illeti, a legtöbb fuvarozó mindent megtesz annak érdekében, hogy a lehető legkisebbre csökkentse a fennakadásokat.

A JetBlue azt mondja, hogy a májusi járatkapacitását máris csökkentette körülbelül nyolc-tíz százalékkal, és arra számít, hogy a nyári menetrend többi részén is hasonló csökkentéseket hajt végre. De ez nem biztos, hogy elég lesz a széleskörű fennakadások megszüntetéséhez. Bár a legtöbb fennakadást az utasok nem tudják befolyásolni, az utasok tehetnek néhány lépést, hogy segítsenek maguknak. Először is, ha egy időérzékeny eseményre, például esküvőre vagy körutazásra készülsz, ajánlott, hogy az utazási ütemtervet egészítsd ki egy-két nap plusz pufferidővel, hogy a járatkésések elviselhetőek legyenek.

(Forrás: Condé Nast Traveller)


A figyelmetekbe ajánljuk