Repülőgép fedélzete

A fapados légitársaságok már 2026-ban bevezethetik az állva utazás lehetőségét rövidtávú járataikon, jelentősen olcsóbb jegyárakat kínálva ezzel. A koncepció egyelőre még csak látványterveken létezik, így a tényleges komfortszintet nehéz előre megítélni.


Az új típusú ülőalkalmatosságot, a „Skyrider 2.0”-t az olasz Aviointeriors cég mutatta be először 2018-ban az Aircraft Interiors Expo rendezvényen. Ez a különleges kialakítás inkább hasonlít egy álló testhelyzetet segítő tartóra, mint klasszikus ülésre. A szerkezet a padlóhoz és a mennyezethez rögzített tartórudak segítségével biztosít stabilitást, miközben a megszokottnál sokkal kisebb helyet foglal, és továbbra is biztosít bizonyos fokú kényelmet – írja a Drive.

Az elmúlt évek fejlesztései révén a Skyrider 2.0 mára teljesíti a nemzetközi biztonsági előírásokat, és átesett a szükséges teszteléseken is. A gyártó szerint ez a megoldás lehetővé teszi, hogy többen férjenek fel egy gépre – becslések szerint akár 20 százalékkal is nőhet az utaskapacitás. Ugyanakkor az új típusú állóhelyeket elsősorban legfeljebb kétórás repülőutakra szánják.

A Skyrider nemcsak helytakarékos, hanem rendkívül könnyű is: a hagyományos turistaülésekhez képest 50 százalékkal kisebb a tömege, ráadásul egyszerűbb felépítésének köszönhetően olcsóbb a karbantartása.

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary már több mint egy évtizede támogatja az ilyen jellegű újításokat. Elképzelése szerint a Boeing 737-esek fedélzetén például 15 sor hagyományos ülés mellé 10 sor állóhelyet is beépítenének. Az új helyekre szóló jegyek ára akár 1–5 font között is mozoghatna, ami mai árfolyamon körülbelül 477–2400 forint.

Bár a koncepció megosztja a szakmát – sokan biztonsági kockázatokra hívják fel a figyelmet turbulencia vagy vészhelyzet esetén –, a gyártó hangsúlyozza, hogy a Skyrider kialakítása megfelel a nemzetközi szabályozásoknak, és természetesen biztonsági öv is tartozik hozzájuk. Azt is többször hangsúlyozták, hogy a tervek szerint ezeket a helyeket kizárólag rövidtávú járatokon alkalmaznák.

Modern világunkban valószínűleg nem fogunk az állóhelyeknél megállni, ugyanis a fejlett technológiának köszönhetően ma már sorra érik egymást a meglepőbbnél meglepőbb utazással kapcsolatos koncepciók. Ahogy arról mi is beszámoltunk, a repülő autók pár évtizeddel ezelőtt még a tudományos-fantasztikus történetek részei voltak, hamarosan azonban a mindennapjaink részévé válhatnak. Az IFLScience beszámolója szerint a szomszédos szlovákiai Klein Vision által fejlesztett AirCar akár már jövőre forgalomba állhat.

Figyelmedbe ajánljuk! 2030-ra a 100 ezret is elérheti a repülő taxik száma Kínában

A figyelmetekbe ajánljuk