olvadó kifutópálya
Fotó: Shutterstock

Illusztráció.

Olvad a világ legészakibb repülőterének kifutója, amit sarkvidéki jégre építettek

A világ legészakibb, menetrendszerinti járatokat is fogadó repülőtere, a Svalbard Norvégiában, Longyearbyen közelében található. Az 1975 óta működő intézmény építésekor különleges megoldásokat kellett alkalmaznia a mérnököknek, ugyanis a világnak ezen a részén a talajt az örök fagy, vagyis a permafroszt jellemzi. Bár mostanáig senki nem gondolta volna, végül a kifutópálya talapzata mégis olvadni kezdett, ennek pedig természetesen a klímaváltozás az oka.


Svalbardon az utóbbi években növekvő turistaforgalom tapasztalható, egyre többen utaznak ugyanis a szigetekre, hogy megtekintsék az északi fényt, vagy idegenvezetővel felfedezzék a régió szépségeit, biztonságos távolságot tartva a jegesmedvéktől. A Skandináv Légitársaságok (SAS) és a Norwegian Airlines rendszeres járatokat indít a világnak erre a részére, a permafroszt olvadása azonban komoly problémává vált az utóbbi időben.

Ragnhild Kommisrud, a repülőtér vezetője így fogalmazott:

Nyáron minden nap aprólékosan ellenőriznünk kell a kifutópályát, mert a talaj bármelyik ponton megomolhat. Sajnos ez idővel csak még rosszabb lesz.

A Svalbard-repülőtér létfontosságú infrastruktúrát jelent a szigetcsoport mintegy 2500 lakója számára, mivel az alapvető ellátás nagyrészt a légi közlekedéstől függ. A szigetek hajóval való megközelítése az időjárástól függően nagyjából két napot vesz igénybe.

Érdekes egyébként, hogy a Svalbard-szigeteken több nagy szénbányászati üzem is működik, és bár a régió hagyományosan szénerőművekből nyerte az energiát, a sziget fokozatosan hátat fordít ennek a hagyománynak. Sveagruva, a sziget egyik legnagyobb bányája például 2020-ban bezárt. 2023-ban Longyearbyen széntüzelésű erőművét is leállították, helyére egy dízelüzemű erőmű került, ami majdnem a felére csökkentette a szén-dioxid-kibocsátást.

A szigetek célja, hogy 2026-ra biogázzal működő erőművet indítsanak, a tervek szerint ez kizárólag a repülőtér számára biztosít majd áramot.

Figyelmedbe ajánljuk! Katasztrófák a levegőben: minden idők 4 legrejtélyesebb légikatasztrófája

Érdekesség, hogy Svalbardon egy naperőmű is található: a szélsőségesen északi fekvése miatt az év négy hónapjában teljes sötétségben van, nyáron azonban – nagyjából négy hónapig – 24 órán át, megszakítás nélküli napfényt kap. Ahogy Svalbard fő gazdasági tevékenysége a széntől a turizmus felé fordul, az emberek egyre inkább saját otthonuk alapjainak védelmére törekednek. A repülőtér jövője attól függ, hogy milyen mértékben sikerül alkalmazkodnia a változó környezeti feltételekhez – írja az Interesting Engineering oldala.

A figyelmetekbe ajánljuk