Az Airlines for Europe (A4E) szerdai csúcstalálkozóján a Ryanair, az Easyjet, a Lufthansa és a British Airways tulajdonosa, és az International Airlines Group (IAG) felszólította az EU tisztviselőit, hogy kezdjék el a légtérreformokat – írja az Euronews.
A légitársaságok elképzelése szerint az egységes európai égboltról szóló jogszabály a kontinens széttöredezett légterét egységesítené, ami megkönnyítené mind az utasok, mint a légitársaságok dolgát, miután újra fellendült az utazási kedv a világjárvány után.
Ez is érdekelhet: Ezt jelenti az a sok szám és betű a beszállókártyádon
De mit jelent ez az egységes európai égbolt?
Az európai légtér a világ egyik legforgalmasabb légterének számít: napi mintegy 30 ezer járat fordul meg a térségben. Az utasok biztonsága és kényelme érdekében több ezer légiforgalmi irányítóra van szükség, akik nyomon követik a járatokat a torlódások elkerülése érdekében.
A légitársaságok szerint azonban a jelenlegi rendszer nem olyan hatékony, mint lehetne: a nemzeti határok az égbolton is érvényesülnek, ami azt jelenti, hogy a repülőgépek 27 különböző légiforgalmi irányítási joghatóságon haladnak át.
A széttöredezett légtér egyben jelenti, hogy a repülőgépek sokszor nem a leghatékonyabb útvonalakon repülnek: becslések szerint átlagosan 49 kilométerrel tovább kell repülnie egy repülőgépnek a szükségesnél.
A légtér egyes részei nemzeti katonai használatra vannak fenntartva, de ezek a legtöbbször üresen állnak.
Az Egységes Európai Égbolt (Single European Sky – SES) kilenc „funkcionális blokkra” rendezné át a légtereket; amit az Eurocontrol – az európai repüléseket koordináló légiforgalmi irányító szervezet – „zökkenőmentes, páneurópai légiforgalmi irányítási rendszernek” nevez.
Valóban csökkennének a késések?
A tervek szerint az új szabályozás csökkentheti az utazók késését azáltal, hogy minimálisra csökkenti a légiforgalmi irányítók közötti kommunikációs nehézségeket. Ez azt is jelentené, hogy a szervezett fellépések – például az olasz légiforgalmi irányítói sztrájk tavaly – kevesebb fennakadásokat okozna, mivel a légiforgalmi irányítók az egész blokkból léphetnek közbe.
Ez azonban nem feltétlenül lenne jó mindenkinek: a sztrájkoló munkavállalók hatalmának minimalizálása megnehezítheti a légiforgalmi irányítók számára, hogy tiltakozzanak a bércsökkentések ellen – emeli ki az Euronews.
A bolygó örülne?
Az Európai Bizottság és maga a légiközlekedési ágazat szerint a SES akár 10 százalékkal, azaz 50 millió tonnával csökkentheti a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátását, mivel csökkennének a felesleges repülések is. A hatás azonban nem lenne egyértelmű, hiszen a légitársaságok célja, hogy növekedjen az ágazat, ezért lehet, hogy egy repülő valóban kevesebb időt fog tölteni a levegőben, de helyette sokkal több lesz belőlük.
Hozzá kell tenni: a SES bevezetését szorgalmazó nyilatkozatukban a légitársaságok szorgalmazták a fokozottabb befektetést is a a fenntartható repülési üzemanyagokba.