This 1975, digitally colorized transmission electron microscopic (TEM) image, depicted four avian infectious bronchitis virus (IBV) virions, which are Coronaviridae family members. IBV is a highly contagious pathogen, which infects poultry of all ages, affecting a number of organ systems, including the respiratory and urogenital organs. IBV possesses a helical genome, composed of non-segmented, positive-sense single-stranded RNA ((+) ssRNA). This is an enveloped virus, which means that its outermost covering is derived from the host cell membrane. The coronavirus derives its name from the fact

Több mint 5000 eddig ismeretlen vírust fedeztek fel az óceánokban

Az erről a felfedezésről szóló új tanulmány olyan továbbfejlesztett eszközöket biztosít, amelyek a genetikai adatbázisok új vírusok katalogizálását segíthetik a kutatóknak.

Az óceánok genetikai anyagának elemzése több ezer, korábban ismeretlen RNS-vírust azonosított, és megduplázta a vírusok feltételezett phyláinak, azaz biológiai csoportjainak számát, derül ki egy új tanulmányból. Az RNS-vírusok leginkább az általuk okozott betegségekről ismertek, a náthától kezdve a COVID-19-ig. Az emberek számára fontos növényeket és állatokat is megfertőznek. Ezek a vírusok genetikai információjukat nem DNS-ben, hanem RNS-ben hordozzák. Az RNS-vírusok sokkal gyorsabban fejlődnek, mint a DNS-vírusok. Míg a tudósok több százezer DNS-vírust katalogizáltak természetes ökoszisztémáikban, az RNS-vírusokat viszonylag kevésbé vizsgálták.

Az emberrel és más, sejtekből álló szervezetekkel ellentétben azonban a vírusok nem rendelkeznek olyan egyedi, rövid DNS-szakaszokkal, amelyek a kutatók által genetikai vonalkódnak nevezett kódként működhetnek. E vonalkód nélkül a különböző vírusfajok megkülönböztetése a természetben kihívást jelenthet. Ennek a korlátnak a megkerülése érdekében úgy döntöttek a kutatók, hogy azonosítják azt a gént, amely egy bizonyos fehérjét kódol, amely lehetővé teszi, hogy a vírus szaporítsa a genetikai anyagát. Ez az egyetlen olyan fehérje, amely minden RNS-vírusnak közös, mivel alapvető szerepet játszik abban, hogy hogyan szaporodnak. Minden egyes RNS-vírusnak azonban vannak apró eltérései a fehérjét kódoló génben, amelyek segítségével meg lehet különböztetni az egyik vírustípust a másiktól.

Ezért átvizsgálták a négyéves Tara Oceans expedíció globális kutatási projekt során gyűjtött planktonból származó RNS-szekvenciák globális adatbázisát. Planktonnak nevezünk minden olyan vízi élőlényt, amely kicsi ahhoz, hogy az áramlással szemben ússzon. Az óceáni táplálékhálózat létfontosságú részét képezik, és az RNS-vírusok gyakori gazdái. Átvilágításuk végül több mint 44 ezer gént azonosított, amelyek a vírusfehérjét kódolják. A következő kihívásunk az volt, hogy meghatározzák az evolúciós kapcsolatokat e gének között. Minél hasonlóbb volt két gén, annál valószínűbb volt, hogy az ezekkel a génekkel rendelkező vírusok szoros rokonságban állnak egymással.

Mivel ezek a szekvenciák olyan régen fejlődtek ki (valószínűleg az első sejt kialakulása előtt), a genetikai jelzések, amelyek jelezték, hogy az új vírusok hol szakadhattak el egy közös őstől, elvesztek az idők során. A mesterséges intelligencia egy formája, az úgynevezett gépi tanulás azonban lehetővé tette a kutatók számára, hogy szisztematikusan rendszerezzék ezeket a szekvenciákat, és objektívebben észleljék a különbségeket, mintha a feladatot kézzel végezték volna. Összesen 5054 új tengeri RNS-vírust azonosítottak, és megduplázták az ismert RNS-vírus-törzsek számát ötről tízre. Ezen új szekvenciák földrajzi feltérképezése feltárta, hogy két új törzs különösen nagy számban fordul elő hatalmas óceáni régiókban, regionális preferenciákkal a mérsékelt égövi és trópusi vizekben (a Taraviricota, amely a Tara Oceans expedíciókról kapta a nevét) vagy a Jeges-tengerben (az Arctiviricota).

Úgy vélik, hogy a Taraviricota lehet a hiányzó láncszem az RNS-vírusok evolúciójában, amelyet a kutatók régóta keresnek, összekötve az RNS-vírusok két különböző ismert ágát, amelyek a szaporodásuk módjában különböztek. Ezek az új szekvenciák segítenek a tudósoknak jobban megérteni nemcsak az RNS-vírusok evolúciós történetét, hanem a korai földi élet evolúcióját is. Amint a COVID-19 világjárvány megmutatta, az RNS-vírusok halálos betegségeket okozhatnak. Az RNS-vírusok azonban létfontosságú szerepet játszanak az ökoszisztémákban is, mivel a szervezetek széles körét képesek megfertőzni, beleértve a mikrobákat is, amelyek kémiai szinten befolyásolják a környezetet és a táplálékhálózatokat. Annak feltérképezése, hogy ezek az RNS-vírusok hol élnek a világban, segíthet tisztázni, hogyan hatnak a bolygónkat működtető számos ökológiai folyamatot irányító szervezetekre.

Az új tanulmány olyan továbbfejlesztett eszközöket is biztosít, amelyek a genetikai adatbázisok bővülésével új vírusok katalogizálását segíthetik a kutatóknak. Annak ellenére, hogy ennyi új RNS-vírust azonosítottak, továbbra is kihívást jelent annak meghatározása, hogy milyen szervezeteket fertőznek meg. A kutatók jelenleg is többnyire csak a hiányos RNS-vírusgenomok töredékeire korlátozódnak, részben genetikai összetettségük és technológiai korlátaik miatt. A következő lépésük az lenne, hogy kiderítsék, milyen gének hiányozhatnak, és hogyan változtak az idők során. Ezeknek a géneknek a feltárása segíthetne a tudósoknak jobban megérteni, hogyan működnek ezek a vírusok.