Egy Rolls-Royce logo.

A Rolls-Royce hazai szakemberei egy osztrák és egy olasz vállalattal együtt megalkottak egy világszinten is egyedülálló párhuzamos hibrid-elektromos repülőgép hajtásrendszert.


A Rolls-Royce magyarországi csapata, az olasz repülőgépgyártó Tecnam és az osztrák motorgyártó Rotax vállalatok jelentős eredményt értek el a repülés forradalmasításában és még fenntarthatóbbá tételében. Több sikeres földi tesztet követően 2021. december 21-én először szállt fel egyedülálló hibrid meghajtású kísérleti repülőgép, amelyet a világon elsőként egy integrált párhuzamos hibrid hajtásrendszer emelt a magasba. A tesztrepülések bebizonyították: a hibrid-elektromos hajtásrendszerrel felszerelt kisrepülőgép hatékonyabb, energiatakarékosabb, akár 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthat, mint egy hagyományos belső égésű motorral meghajtott, azonos méretű repülőgép. Ez jelentős károsanyagkibocsátás-csökkenést eredményez – írta a Rolls-Royce a sajtóközleményében.

A magyar csapat alaposan kivette a részét a fejlesztésből, hiszen ők feleltek a P2010-es típusú repülőgép elektromos hajtásrendszerének, az elektromos motorjának, az inverternek, az akkumulátornak és az irányító rendszernek a tervezéséért, gyártásáért és integrációjáért.

A szóban forgó technológia kulcsfontosságú lehet a jövő repülőgép-iparágban, hiszen a fejlesztés lehetővé teszi a hatékonyabb károsanyagkibocsátás-csökkentést és az üzemanyag-spórolást. Emellett a rendszer folyamatosan elemzi a repülést és valós idejű adatokat is gyűjt.

A technológia összhangban van a Rolls-Royce azon törekvésével, hogy a vállalat hozzájáruljon ahhoz a globális célkitűzéshez, miszerint a 2050-re a teljes légiipar karbonsemlegessé váljon.

A program keretein belül egy négyüléses Tecnam P2010 repülőgépet párhuzamos hibrid-elektromos hajtáslánccal szereltek fel. Ez az első ilyen típusú, általános repülésre kifejlesztett hajtáslánc, amely amellett, hogy megnöveli a repülőgép hatótávolságát, segít jelentős mértékben leredukálni az üzemanyag-fogyasztást is.

Amint arról már szó esett a Rolls-Royce hazai szakemberei elsősorban a párhuzamos hibrid-elektromos meghajtás elektromos részéért feleltek. Ennek keretén belül kifejlesztettek egy 30 kW-os villamos gépet (amely motor és generátor egyben), egy elektromos vezérlő-, energiaelosztó- és egy teljes akkumulátorrendszert. Az elektromos gép a belső égésű motor indítómotorjaként funkcionál.

Felszállás és emelkedés közben az akkumulátorok energiáját felhasználva motorként extra nyomatékot biztosít a belső égésű motor számára. Amikor a repülőgép eléri a repülési magasságot, generátorként működik, és újratölti az akkumulátorokat – írta a Rolls-Royce Magyarország.

A figyelmetekbe ajánljuk