clear blue body of water

Egy 560 millió éves fosszília a legkorábbi ismert állati ragadozó

A felfedezés azt mutatja, hogy a cnidariák (korallok, medúzák, tengeri anemónák, stb.) testfelépítése legalább 20 millió évvel korábban rögzült.

Az elemzések egy leletről azt mutatják, hogy 20 millió évvel azelőttről származik, hogy az ilyen Cnidariák létezését feltételezték volna. A legtöbb más, ebből az időből származó fosszíliának visszakövethetetlen a testfelépítése, és nem világos, hogy milyen kapcsolatban álltak az élő állatokkal. Ennek az egyednek viszont van csontváza, sűrűn elhelyezkedő csápokkal, amelyek a vízben hullámzottak, és elkapták az elhaladó táplálékot, hasonlóan a mai korallokhoz és tengeri anemónákhoz.

Magát a felfedezést még 2007-ben tették, amikor a Brit Földtani Társaság kutatói eltávolították a törmeléket egy sziklatábláról a Charnwood Forestben található Bradgate-formációból, amely egy jól ismert fosszília-lelőhely Leicester mellett. Maga a kőzet már most is igazán ősi, körülbelül 557-562 millió évesnek számít. Ez volt az igazán furcsa élőlények kora, jóval azelőtt, hogy a kambriumi robbanás gazdag biodiverzitása összeállította volna a ma már jobban ismert testfelépítéseket.

A kutatók a texturált kőzetből egy öntvényt vettek tanulmányozás céljából. Az ősi életformák választékát ábrázoló több ezer lenyomat között egy kevésbé tűnt idegennek, mint a többi. Valójában egy kicsit túlságosan is hasonlított a mai életre.
A 20 centiméter hosszú cnidárium, amely hasonlít valamire, amit egy modern korallzátonyon láthatunk egy elhaladó rákot elkapni, most egy ragadozó legkorábbi példáját képviseli.

Az ediakarán időszak gyér, de különös, nagyon idegen kövületekről nevezetes, amelyek semmi hasonlóságot nem mutatnak semmi jelenleg élővel. Az új lelet alátámasztja azt az elméletet, hogy ez az időszak egyben a modern állatok hajnalát is jelenti. Legalább egy ma ismert állatcsoport csírái ekkor ültek el először, éppen időben ahhoz, hogy a termékeny kambrium korszakban valóban virágozzanak és diverzifikálódjanak.

A kutatók ezért nevezték el a megkövesedett állat nemzetségét Auroralumina-nak, ami hajnali lámpást jelent az égő fáklyára való hasonlósága miatt. Sir David Attenborough tiszteletére, aki gyerekkorában a közelben vadászott kövületekre, az attenboroughii fajnevet adták neki. Ez a furcsa, de ismerős lény a korai kambriumban élő cnidariákkal közös tulajdonságokkal rendelkezik, azonban velük ellentétben kemény külső váza inkább sima, mint díszes. Ez a legkorábbi olyan élőlény, amelyről tudjuk, hogy csontvázzal rendelkezik, állítják a kutatók.

Az Auroralumina attenboroughii más ismert rokonaihoz képest nagy mérete azt jelentheti, hogy életciklusának nem a medúzákhoz és a korallokhoz hasonló, szabadon úszó medúzaszerű szakasza van, gyanítja a kutatócsoport. Az anemónáknál ez a szakasz szintén hiányzik - ezek ülő állatok, amelyek mindig a helyükön maradnak. A kutatók úgy vélik, hogy ezt a magányos kis ragadozót a vulkáni hamu áradása sodorhatta mélyebb vízbe egy vulkáni sziget oldalában lévő sekélyebb otthonából. Furcsa szögben fekszik a holtágban lévő szomszédaihoz képest, akik mind abban az irányban lapultak le és maradtak örökre meg, amikor az özönvíz lecsapott rájuk.