rádiójel

Az eddigi leggyorsabb rádiójeleket észlelték az űrből tudósok

Csillagászok most először örökítettek meg ultragyors rádiókitöréseket 3 milliárd fényév távolságból.

A csillagászok felfedezték a leggyorsabb ismert, galaxisunkon kívülről érkező rádióimpulzusokat, a Nature Astronomy című folyóiratban közzétett eredmények pedig segíthetnek a kutatóknak felfedezni, honnan származnak ezek a rejtélyes jelenségek.

Ez is érdekelhet: Nagyon távoli galaxisból érkező rádióhullámokat fogtak be a csillagászok

A gyors rádiókitörések (FRB-k) rendkívül rövid, nagy energiájú elektromágneses sugárzási impulzusok, amelyek általában a galaxisunkon kívülről származnak. A legtöbbjük egy ezredmásodperc és három másodperc között tart, és ezalatt annyi energiát bocsátanak ki, amennyit a Nap egy nap alatt kibocsát.

Az első FRB-t 2007-ben észlelték, és azóta több száz másikat fedeztek már fel. A csillagászok nem teljesen biztosak abban, hogy mi okozza ezeket a jelenségeket, de bizonyítékok vannak arra, hogy a rádióimpulzusok egy része magnetárokból származnak, a sűrű neutroncsillagok egy olyan típusából, amely rendkívül erős mágneses mezővel rendelkeznek. Míg más kutatók szerint az FRB-ket összeolvadó neutroncsillagok, energikus szupernóvák, gamma-kitörések vagy akár idegen civilizációk is okozhatják.

A csillagászok azonban már régóta gyanították, hogy létezhetnek még rövidebb, illetve gyorsabb rádiójelek is, amelyeket nem észleltek.

A csoportos találkozóink során gyakran beszéltünk erről. Véletlenül találtam rá, hogy van egy nyilvános adathalmaz, amelyet felhasználhatunk ehhez

– mondta Mark Snelders, a tanulmány első szerzője.

A nyugat-virginiai Green Bank Rádióteleszkóp 30 perces rádióadatait elemezve Snelders és szerzőtársai nyolc ultragyors FRB-t fedeztek fel, amelyek egy 3 milliárd fényévre lévő forrásból származnak. Minden egyes energikus impulzus mindössze 10 milliomod másodpercig vagy annál rövidebb ideig tartott, így ez a valaha észlelt leggyorsabb kitörés.

Olvasd el ezt is! Földönkívüli élet? − egy új eszköz közelebb vihet minket a megoldáshoz

Most, hogy a tudósok bizonyítani tudják, hogy ezek az ultragyors FRB-k léteznek, továbbiak után kutathatnak. Sajnos, ezeket a blipeket nehéz lehet megtalálni ezzel a módszerrel. A nyolc impulzus kiszúrásához a kutatóknak a teleszkóp rádiós alapú felvételeinek minden egyes másodpercét félmillió képkockára kellett bontaniuk. Sok más rádióteleszkóp adatfájljai pedig nem elég részletesek ahhoz, hogy ilyen apró darabokra szeleteljék őket.