A Galaxis.

Illusztráció.

Ellent mond a fizikának – sokkolta a fizikusokat az űrből érkező rejtélyes rádióhullám

Egy távoli galaxishalmaz új megfigyelései megdöbbentettek egy tudóscsoportot, akik azon töprengenek, hogy vajon felfedezték-e a fizika egy új formáját.

Tessa Vernstrom, a Nyugat-Ausztráliai Egyetem kutatója és Christopher Reisely, az olaszországi Università di Bologna tudósa új tanulmányukban leírják, hogy a mintegy 800 millió fényévre lévő galaxishalmazban felfedezett nagyméretű, alacsony frekvenciájú rádióhullámokat kibocsátó objektumok sorozata látszólag ellentmond a fizika törvényeinek.

A kutatók rádió- és röntgenteleszkópok segítségével három nagyméretű, rádióhullámokat kibocsátó objektumot – egy fosszilis rádiósugárzást, egy rádiós relikviát és egy rádiós halót – fedeztek fel az Abell 3266 galaxishalmazban. Az ilyen típusú objektumok viszonylag ritkák, de nem teljesen ismeretlenek.

Mindhárom objektum túl halvány volt ahhoz, hogy észlelni lehessen őket, amíg a kutatók egy bonyolult algoritmust nem alkalmaztak a galaxishalmazról készült távcsöves felvételekre – és így megtalálták a galaxishalmazt létrehozó szupermasszív fekete lyuk ősi maradványait.

Az Abell 3266 rádiómaradványa különösen felkeltette a kutatók figyelmét, leginkább a rádióhullámok hangrobbanásszerű íve miatt, amelyet a plazmán keresztül utazó lökéshullámok táplálnak.

A csapat szerint ez az ereklye nem hasonlít egyetlen olyan rádiós objektumhoz sem, amelyet a tudósok valaha is láttak, mivel rendkívül szokatlanul homorú alakja miatt a „rossz irányú ereklye" becenevet kapta.

Ha ez egy lökéshullám, akkor azt gondolnánk, hogy ívesen hajlik lefelé a széle körül, de ez itt meg van fordítva

– mondta Vernstrom az ABC Australia-nak.

A kutatók tehát egy nem akármilyen rejtéllyel állnak szemben.

A legjobb fizikai modelljeink egyszerűen nem tudnak illeszkedni az adatokhoz. Ez hiányosságokat tár fel a források kialakulásának megértésében – hiányosságokat, amelyeket igyekszünk pótolni

– írták a kutatók a The Conversation című lapban.

Ez azt jelenti, hogy a csapatnak vissza kell térnie a tervezőasztalhoz.

Lehet, hogy valamilyen új fizikai történés zajlik ott, amit még nem értettünk meg teljesen. Ez most egy olyan helyzet, amikor a modelljeink nem tudnak megfelelni a megfigyeléseknek