Itt a nyár, és mivel a világ újra kinyílt, a munkavállalók a munkahelyükön kívül bárhol máshol szeretnének lenni. Mit tehetnek tehát a vállalkozók, hogy motiváltak maradjanak az alkalmazottaik?
1. Feladat-autonómia
Biztosítson rugalmasságot és függetlenséget az alkalmazottaknak a munkájuk elvégzéséhez. Ez segít a tulajdonosi felelősségérzetet biztosítani, ami jobb minőségű munkához vezethet. Azok a munkavállalók, akiknek a felettesük bátorítja őket a kezdeményezőkészségre, általában magasabb szintű munkahelyi elégedettségről és pszichológiai jólétről számolnak be, az irányító stílusú munkáltatókkal dolgozó munkavállalókhoz képest.
2. A feladat jelentősége
Segíts az alkalmazottaknak megérteni az általuk végzett munka fontosságát. A tanulmányok szerint a munkavállalókat motiválja, ha olyan munkát végeznek, amely fontos, és amely hatással lehet más emberekre a vállalaton belül vagy kívül. Egy tanulmány szerint azok az adománygyűjtők, akik az egyetemi öregdiákoktól származó ösztöndíjadományok biztosításáért voltak felelősek, motiváltabbak voltak (és valóban több felajánlást és adományt biztosítottak), ha találkoztak az ösztöndíj kedvezményezettjeivel, és megértették munkájuk közvetlen hatását.
3. Feladat-identitás
Segíts az alkalmazottaknak megérteni, hogy az általuk végzett munka hogyan járul hozzá egy nagyobb egészhez. Ahogy egyes embereket motivál egy kirakós befejezésére, ha látják a műalkotást (a végcélt), amiért dolgoznak, az alkalmazottak is nagyobb elégedettséget meríthetnek a munkájukból, ha megértik, hogyan illeszkedik az a nagyobb képbe.
4. A feladatok változatossága
Adj a munkavállalóknak olyan feladatokat, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy különféle készségeket használjanak. Az ilyen feladatok nem csak abban segíthetnek a munkavállalóknak, hogy alkalmazzák és erősítsék képességeiket, de le is kötik őket (és elkerülhetik a monotonitást).
5. Időszerű visszajelzés
Adj gyakori visszajelzést az alkalmazottaknak (nem feltétlenül naponta, de mindenképpen gyakrabban, mint az éves teljesítményértékelés). Ez segít nekik abban, hogy tudják, hogyan teljesítenek, és megérthessék azokat a területeket, amelyeken javítani kell, valamint azokat, amelyeken jól teljesítenek. Ez a fajta kiegyensúlyozott visszajelzés növelheti a munkavállalók motivációját, valamint az önhatékonyságukat.
A fenti jellemzők a Hackman és Oldham által 1976-ban kidolgozott Munkahelyi jellemzők modellből származnak. Közel fél évszázaddal később a vállalatok továbbra is hatékonyan használják ezt a modellt, hogy a nyári hónapokban is elkötelezettek és produktívak maradjanak a munkavállalók. A kisvállalkozások, különösen a korlátozott költségvetéssel rendelkezők, rájöttek, hogy az alkalmazottak motiválásának nem kell több pénzbe kerülnie.
(Forrás: Inc.)