Félhold.

A NASA holdi tervei jól haladnak – de a vállalkozás költségei az egekbe szöktek.


Az ügynökség Space Launch System (SLS) nevű űrindító-rendszerének fejlesztése több tízmilliárd dollárba került az elmúlt tizenegy év során.

Mindezek ellenére a NASA még mindig nem indította el az SLS-t, sőt, még a tesztek teljes skáláját sem tudta sikeresen elvégezni. Az áprilisi főpróbák során az ügynökség Artemis I rakétája – amelyet arra terveztek, hogy még ebben az évben elindítsák vele az első személyzet nélküli Hold körüli küldetést – olyan súlyos szelepproblémákkal küzdött, hogy a NASA kénytelen volt elhalasztani a teszteket.

Eközben a számlák egyre csak gyűlnek. A NASA például egy hatalmas mobil indítótornyot épített, amely az SLS-rakéta és az Orion űrhajó indítását hivatott megkönnyíteni, ami nem kevés pénzbe került.

És most megfigyelők kezdenek arra figyelmeztetni, hogy egy felügyeleti jelentés komoly dorgálást mérhet az űrügynökség költséges erőfeszítéseire.

A NASA arra számít, hogy a héten megjelenik a főfelügyelő jelentése a második mobil indítótorony (az SLS rakéta) egekbe szökő költségeiről

– tweetelte Eric Berger, az Ars Technica munkatársa.

A 116 méter magas torony egyfajta kötélként működik, lehetővé téve a földi személyzet számára, hogy megtankolja a hajót, és kommunikáljon a rakétával. A torony úgy van kialakítva, hogy röviddel a kilövés előtt minden egyes elemet elenged, lehetővé téve a rakéta biztonságos indítását a Kennedy Űrközpontban lévő platformról.

De a héten érkező jelentés miatt az ügynökség tervei elszállhatnak. Az SLS-projekt máris rendkívül népszerűtlenné vált egyes törvényhozók körében.

Paul Martin, a NASA főfelügyelője márciusban felfedte, hogy minden egyes SLS-indítás akár 4,1 milliárd dollárba is kerülhet, ami több mint kétszerese a 2 milliárd dolláros célnak, amelyről régebben azt mondta, hogy „olyan árcédula, ami fenntarthatatlannak tűnik számunkra".

A növekvő költségekért azonban nemcsak a NASA-t lehet hibáztatni. Martin akkoriban azzal is érvelt, hogy az ügynökség keze meg van kötve, mivel kénytelenek a költségek fedezésén felül extra kompenzációt fizetni a vállalkozóknak, amit a kongresszus a vállalkozók ösztönzésére hozott „költség plusz-szabálynak” nevezett el.

A NASA SLS-programját egzisztenciális fenyegetésként kísérti a SpaceX űrhajója, a SpaceX Starship, egy hatalmas nehéz hordozórakéta, amellyel egyébként maga az ügynökség is szerződött, hogy űrhajósokat juttasson a Hold felszínére.

Az Elon Musk vezette vállalat nagy lépéseket tett saját indítótornyának megépítésében, előkészítve a Starship régóta várt felszállását a Föld körüli pályára.

Amennyiben Elon Muskék sikerrel járnak, akkor a Starship a debütálás után nem sokkal elavulttá teheti az SLS-t.


Forrás: Futurism


A figyelmetekbe ajánljuk