A kínaiak szerint a Marson sokkal tovább lehetett víz, mint ahogy azt eddig gondoltuk

Egyre több bizonyíték van arra, hogy a ma már hideg és rendkívül száraz Mars felszínén sokkal tovább volt jelen folyékony víz.

A tudósok régóta úgy vélik, hogy a Mars körülbelül 3 milliárd évvel ezelőtt, a bolygó Hesperian-korszakában rendelkezett folyadékkal, majd elvesztette vízének nagy részét. Egy új tanulmány azonban bizonyítékokat mutat be a víztevékenységre mindössze 700 millió évvel ezelőttről, vagyis a jelenlegi amazonikus időszakból, ami új rejtélyt vet fel a vörös bolygó történelmének megfejtéséhez.

Az új tanulmány a kínai Zhurong rover adatain alapul, amely a Tianwen-1 küldetés része, és 2021 májusában ért földet a Mars felszínén. A tudósok különösen a rover első 92 marsi napja során, az Utopia Planitiában lévő leszállóhelyén gyűjtött adatokat használták fel.

Yang Liu, a Kínai Tudományos Akadémia (CAS) alá tartozó Nemzeti Űrkutatási Központ (NSSC) kutatója és kollégái a Zhurongon lévő három különböző műszer adatait elemezték:

• a lézerrel indukált gamma-spektrometria (MarSCoDe),
  • a távcsöves mikrofelvételi kamera,
  • és a rövidhullámú infravörös spektrométer adatait.

Ezek a műszerek olyan ásványokat vizsgáltak, amelyek a kutatócsoport szerint arra engednek következtetni, hogy jelentős mennyiségű folyékony víz volt jelen a bolygón körülbelül 700 millió évvel ezelőtt, tehát az amazóniai korszakban, amelyről a tudósok korábban azt hitték, hogy teljesen száraz volt.

Ez egy nagyon érdekes eredmény. Kevés feljegyzett bizonyítékunk van fiatal folyékony vizes rendszerekről a Marson. És amik vannak, azok általában sós ásványok formájában voltak.

– mondja Eva Scheller, a Kaliforniai Technológiai Intézet bolygókutatója.

A Zhurong műszerei azonban a kőzetbe zárt vízmolekulákat észleltek, ami nagyon érdekes és különbözik más, eddig megfigyelt fiatal, folyékony vízzel teli környezetektől. Ez azt jelenti, hogy a víztartalmú ásványok bizonyos formái sokkal későbbi időszakokban keletkezhettek, mint ahogyan azt korábban más tudományos vizsgálatokban figyelembe vették.

A NASA ősi leszállóhelyekre küldte marsjáróit, amelyek a több mint 3,7 milliárd évvel ezelőtti Noach-korból származnak. A Zhurong tehát nem csupán egy plusz járgány a Marson, hanem egy új, geológiailag fiatal helyszínt feltáró, nagy teljesítményű műszercsomag, amely új lehetőségeket nyit a Marson végzett kutatások előtt.

Az egyik legfontosabb dolog, amit ki kell derítenünk, és amit alig várom, hogy a Zhurong rovertől megtudjuk, hogy ezek a „fiatal" víztartalmú ásványok milyen kiterjedésűek. Gyakoriak vagy nem gyakoriak?

– mondta Scheller.