Mars.

Történelmi jelentőségű fotót készítettek a Mars holdjáról – ezért számít különlegesnek

Lenyűgöző felvételeket tettek közzé a Mars egyik holdjáról, a Deimoszról.

A Mars egyik kis holdjáról, a Deimoszról a Hope Mars misszió készített néhány fotót 100 km-es távolságból, ami az eddigi legközelebbi felvétel.

Ezek a képek és megfigyelések jelentős előrelépést jelentenek a Deimoszról, annak légköréről, összetételéről, eredetéről és arról, hogy ez mit jelent a Mars tágabb értelemben vett megértése szempontjából

– áll az Egyesült Arab Emírségek űrügynökségének közleményében.

Ez is érdekelhet: Nem lehet leállítani! Újabb rekordot döntött meg a Mars-helikopter

Az űrszonda által a Deimosz összetételéről végzett megfigyelések például arra utalnak, hogy az objektum magából a Marsból származik, ami újabb előrelépés a hold eredetéről folyó vita kapcsán.

Az 1877-es felfedezésük óta rejtély, hogy a Deimosz és a másik kis marsi hold, a Phobosz miként jött létre. A NASA Mariner 9 műholdjának 1971-ben készült felvétele óta számos űrszonda készített képet a Deimoszról. Azonban jóval 100 km-en túlról nehéz volt meghatározni a hold összetételét. A mostani fotó tehát azért is rendkívül fontos, mert akár több, igen jelentős tudományos áttörés előfutára lehet.

Korábbi tanulmányok szerint a holdak összetétele az aszteroidákhoz (űrsziklákhoz) vagy törpebolygókhoz hasonlíthat, mivel széndioxid-kondritokból, primitív meteoritokból állnak, amelyekről úgy gondolják, hogy a bolygók eredeti építőköveinek maradványai. A holdak emellett krumpli alakúak és kicsik, hasonlóan az aszteroidákhoz, ami arra utal, hogy a Mars beszippantotta őket, amikor túl közel kerültek a vörös bolygóhoz.

Ezt az elméletet azonban ilyen-olyan okok miatt rendszeresen megkérdőjelezik, de az igazság szerint senkinek sincs bombabiztos információja arról, hogy évmilliókkal ezelőtt mi is zajlott ott pontosan.

Forrás: Space.com