rózsaszín bolygó
Shutterstock

Illusztráció

Különleges mályvacukor-bolygót fedeztek fel a kutatók

A Kitt Peak Nemzeti Obszervatórium csillagászai egy különös gázóriás exobolygót észleltek 580 fényévnyire tőlünk, amelynek sűrűsége olyan, mint egy mályvacukoré.

És mint kiderült, ez lehet az eddig felfedezett legalacsonyabb sűrűségű bolygó.

A TOI-3757b nevű objektum meglehetősen forró, és szorosan egy közeli vörös törpecsillag körül kering. A vörös törpék olyan kis csillagok, amelyek magjában még mindig nukleáris fúziós reakciók zajlanak. Jellegzetes vörös megjelenésüket pedig más csillagokhoz, például a Naphoz képest viszonylag alacsony felszíni hőmérsékletüknek köszönhetik.

Mivel azonban a felszínük rendkívül illékony lehet, szokatlan, hogy egy gázbolygó egy vörös törpe körül keringve alakuljon ki, mivel az olyan események, mint a napkitörések könnyen elpusztíthatják egy bolygó légkörét.

A vörös törpecsillagok körüli óriásbolygókról hagyományosan úgy gondolták, hogy nehezen alakulnak ki. Eddig ezt csak a Doppler-felmérések kis mintáival vizsgálták, amelyek jellemzően óriásbolygókat találtak ezektől a vörös törpecsillagoktól távolabb

– mondta a tanulmány vezető szerzője, Shubham Kanodia.

Kanodiának és csapatának azonban van néhány ötlete arra vonatkozóan, hogyan alakulhatott ki mégis.

Egyrészt a bolygó sziklás magjára mutatnak rá. Úgy vélik, hogy a nehéz elemek kisebb bősége a csillagban arra utalhat, hogy a mag lassabban alakulhatott ki, ami késleltette a születő csillagban a gáz összeolvadását, és így hosszú távon csökkentette a sűrűségét. De lehet egy kissé szerencsétlen pálya eredménye is. A csillagászok jelenleg úgy vélik, hogy a gázóriás pályája enyhén elliptikus. Ez pedig azt jelenti, hogy bizonyos pontokon túl közel repül a napjához, ami túlmelegedést és tágulást okoz.

A csillagászok remélik, hogy a következő megfigyelések során a NASA James Webb űrteleszkópját a ritka bolygóra és más, hozzá hasonló exobolygókra irányíthatják.

További ilyen óriásbolygókkal rendelkező rendszerek megtalálása – amelyekről korábban azt feltételezték, hogy rendkívül ritkák vörös törpék körül – része annak a célunknak, hogy megértsük, hogyan alakulnak ki a bolygók