A Galaxis.

Illusztráció.

Nagyon úgy tűnik, hogy a tudósok felfedezték a galaxisunk legfiatalabb bolygóját

A NASA és az Európai Űrügynökség (ESA) csillagászai felfedezhették galaxisunk legfiatalabb bolygóját – egy olyan friss planétát, amelyet még teljesen beborítanak a poros, gáznemű építőkövei.

A kutatók az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban kedden megjelent tanulmányban jelentették be az eredményeket. Ebben azt állítják, hogy az égitest mindössze 1,5 millió éves – összehasonlításképpen, a Föld több mint 4 milliárd esztendővel ezelőtt jött létre. Ilyen fiatal bolygót még soha nem azonosítottak, és a további elemzések valószínűleg példátlan betekintést nyújtanak majd a világok kialakulásának folyamatába.

Olyan ez, mintha a saját múltunkat látnánk

– mondta Myriam Benisty, a franciaországi Grenoble-i Planetológiai és Asztrofizikai Intézet csillagásza, a tanulmány társszerzője a New York Timesnak.

A tudósok tavaly kezdték meg az égi újszülött tanulmányozását a chilei nagy érzékenységű Atacama Large Millimeter/submilliméter Array (ALMA) teleszkóp segítségével. Az ALMA elég érzékeny ahhoz, hogy felfogja a kozmikus rádióhullámokat, amelyekből a tudósok rengeteg információt tudnak levezetni az égitestekről.

A NYT beszámol arról, hogy a tudósok a nagy teljesítményű távcső segítségével meg tudták állapítani, hogy a kis exobolygó szülőcsillagát, az AS 209-et egy cirkumplanetáris korong – egy kozmikus porból és gázból álló gyűrű, amely bizonyos csillagok körül kering, és amelyben bolygók, holdak és más kőzettestek alakulhatnak ki – burkolja be.

Ráadásul azt is felfedezték, hogy az AS 209 csak nemrég kezdett el hidrogént égetni. Csillagévekre átszámítva ez azt jelenti, hogy maga a csillag is elég fiatal.

Végső soron úgy tűnik, hogy a kutatás sokkal több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. Az újszülött bolygó például furcsán messze van a szülőcsillagától.

A NYT szerint a tudósok hamarosan a James Webb űrteleszkópot a születőben lévő naprendszerre irányítják, amely segítségével, remélhetőleg többet tudhatunk meg a formálódó világról.

Forrás: Futurism