Egy Hypsiboas faber béka
Fotó: Shutterstock

Lehet, hogy kutatók megtalálták az első kétéltűt, amely képes virágokat beporozni

A Brazíliában őshonos Xenohyla truncata lehet a világ első ismert beporzó kétéltűje. Bár ennek bizonyításához további kutatásokra van szükség, a tudósok nagyon bizakodóak, írja a Scientific American.

A Rio de Janeiro melletti zöldellő tengerparti síkságon a békák csoportjai gyakran összegyűlnek a csillagalmafák virágai körül. De míg a legtöbb béka az éjszakai rovarok után kutat, egy faj a virágok édes nektárját keresi. Az apró, narancssárga Xenohyla truncata béka lehet az első ismert kétéltű, amely képes növényeket beporozni. Bár köztudott, hogy ezt a feladatot általában madarak és rovarok látják el, az új felfedezés könnyen lehet, hogy felülírja majd, amit a beporzást végző állatokról gondolunk.

A brazil Armação dos Búzios város közelében 2020 decemberében tett látogatás során a kutatók szemtanúi voltak, amint a békák egy csoportja a térségben őshonos csillagalmával táplálkozott. Az elhunyt példányok gyomortartalmából már korábban kiderült, hogy a faj egyike azon kevés kétéltűnek a világon, amelynek egyedei gyümölcsöt esznek.

A kutatók látták, amint az egyik béka bebújik egy virágba, majd a hátán lévő váladékra tapadt virágporral mászik ki. Ez pedig arra engedte következtetni őket, hogy a kétéltűek szerepet játszhatnak a virágpor egyik virágról a másikra való átszállításában, segítve ezzel a gyümölcsfa szaporodását.

A felfedezés egy rendkívül biztató első lépés, de további kutatásra van szükség annak bizonyítására, hogy a békák valóban beporzók. A jövőbeli módszerek közé tartozhat a virágok hosszú távú kamerás megfigyelése, de az is előfordulhat, hogy a békákat egy darabig ketrecbe zárják majd, hogy kiderüljön, a csillagalmafák vajon kevésbé sikeresen szaporodnak-e akkor, ha a kétéltűek nem férnek hozzájuk.

Carlos Henrique de-Oliveira-Nogueira, a brazíliai Mato Grosso do Sul Szövetségi Egyetem biológusa szerint fontos kérdés az is, hogy békák hátán lévő váladék károsítja-e a virágport. A kutatók emellett arra is kíváncsiak, hogy az állatok elég virágot látogatnak-e meg ahhoz, hogy érdemben befolyásolják a fák szaporodását.