A galaxis.

A James Webb-űrtávcső egy rejtélyes infravörös fény nyomába eredt

Tizenkét éve a csillagászok észrevették, hogy kettő, körülbelül 500 millió fényévre lévő, összeütköző galaxis meglepően nagy mennyiségű infravörös fényt bocsát ki.

Bár a szóban forgó fény pontos eredetét akkoriban nem tudták meghatározni, a kutatók biztosak voltak benne, hogy az infravörös megvilágítás egy „erős energiaforrásból" származhat. Valahol az IIZw096 néven ismert galaktikus összeolvadás környékén történt a jelenség azon része, amit a kutatók az ütközés „motorjának" neveztek.

Most pedig a NASA James Webb-űrteleszkópjának segítségével felfedték a rejtélyes entitás méretét, amint azt a The Astrophysical Journal Letters című folyóiratban tavaly év végén megjelent tanulmányban részletezték.

Ez is érdekelhet: Véletlenül fedezett fel egy aprócska aszteroidát a Mars és a Jupiter között a James Webb

Meg akartuk találni a „motort", amely ezt az összeolvadó galaxishálózatot hajtja. Tudtuk, hogy a forrást mélyen elrejtette a kozmikus por, ezért nem tudtunk látható vagy ultraibolya fényt használni a megtalálásához. Csak a James Webb-űrteleszkóppal megfigyelt közép-infravörös tartományban látjuk most, hogy ez a forrás minden mást túlragyog ezekben az összeolvadó galaxisokban

– magyarázta a tanulmány szerzője, Hanae Inami, a Hirosimai Egyetem Asztrofizikai Tudományos Központjának adjunktusa egy új sajtóközleményben.

A kutatók szerint a most megtalált forrás sugara nem nagyobb, mint 570 fényév – ami az összeolvadó rendszer méretének parányi töredéke, amely mintegy 65 000 fényév átmérőjű. Ez azt jelzi, hogy az energia egy kis térre korlátozódik.

Bizonyos szempontból eredményeik több kérdést vetnek fel, mint amennyit megválasztolnak, ugyanis még mindig nem tudni, hogy mitől ilyen fényes a szóban forgó pont.

A kutatók azt gondolják, hogy ez egy csillagrobbanás vagy egy hatalmas fekete lyuk lehet, de a szakembereknek további vizsgálatokat kell végezniük a témában.

Forrás: Futurism