hubble űrtávcső
Getty Images

Lehet, hogy hamarosan végleg megadja magát a Hubble űrtávcső

A NASA öregecske Hubble teleszkópja jelenleg biztonsági üzemmódban van, mivel egy visszatérő műszaki hiba miatt a több mint 30 éves űreszköz nem működik.

Az űrügynökség sajtóközleményében elismerte, hogy a Hubble november 29-én automatikusan biztonsági üzemmódba lépett, mert a három giroszkópja közül az egyik, amely meghatározza, hogy merre halad a teleszkóp, hibás értékeket mutatott – írja a Futurism.

Ez is érdekelhet: 1500 fényévnyire megszülető galaxist fotózott le a NASA

November 19. óta ez volt a harmadik alkalom, hogy a teleszkópot kikapcsolták, ami némi kétséget ébresztett a NASA azon állításával kapcsolatban, hogy a Hubble egyébként „jó egészségnek" örvend.

A szóban forgó giroszkópokat 2009-ben szerelték be egy Space Shuttle karbantartó küldetés keretein belül, amelynek során az űrhajósok a világ első újrafelhasználható rakétájával repültek fel. Ez volt az ötödik és egyben utolsó ilyen szervizkirándulás, és az azóta eltelt évek alatt az akkor beszerelt hat giroszkópból már csak három maradt működőképes. A körülményekre való tekintettel ez a szám mostanra kettőre csökkenhetett.

A jelek szerint a Hubble-csapat most próbálja újra működésbe hozni a hibás giroszkópot (és általában a teleszkópot), de a probléma múlt heti bejelentése óta nem jelentettek be semmilyen hírt.

A Hubble legutóbbi meghibásodása miatt ismét szóba került egy magánszerviz-misszió, ami nem is olyan rossz ötlet, tekintve, hogy 15 éve nem végeztek rajta semmilyen munkát.

Egy 2022-es megvalósíthatóság tanulmány is napvilágot látott, amelyben arról írnak, hogy SpaceX saját újrafelhasználható űrsiklóját, a Crew Dragont kellene felküldeni a Hubble szervizelésére, mindezt amerikai kormány költségei nélkül.

Olvasd el ezt is! A NASA most közzéteszi a felrobbanó csillagról készült felvételeit

hubble

Getty Images

A tanulmányt a jelek szerint 2023 elején fejezték be, de eddig sem a NASA, sem a SpaceX nem kommentálta nyilvánosan az eredményeket.

Bár aligha kétséges, hogy a NASA képes lesz megoldani a giroproblémát és újra működésbe hozni a Hubble-t, nem rossz ötlet magánmissziót küldeni a távcső karbantartására, amelyet minden csodája ellenére kissé elfeledtek a James Webb űrteleszkóp elindítása óta.