Holdra szállás.

Ezen az egyszavas döntésen múlott az első Holdra szállás sikere

Neil Armstrongról, vagy épp Buzz Aldrinról szinte mindenki hallott, azonban van egy ember, akinek majdnem akkora szerepe volt az Apollo-11 sikerében, mint az előbbi asztronautáknak.


A történet főszereplője, Jack Garman 1969-ben a texasi Houstonban található Johnson Űrközpontban dolgozott számítástechnikai mérnökként. Többekkel együtt az ő feladatkörébe tartozott az is, hogy az úgynevezett Apollo Guidance Computer (AGC) megfelelő módon működjön a leszállásnál – írja a IFL Science.

A felszínre ereszkedés közben az AGC-n felvillant egy hibakód, amelyet 1202-es riasztásnak hívtak. Egy pár másodpercig senki nem tudta, hogy pontosan mi a teendő, a Holdra szállás esetében azonban minden pillanat kulcsfontosságú volt.

Ez is érdekelhet: A volt orosz űrvezető szerint a holdra szállás kamu volt

Amikor mindenki idegesen a fejét vakargatta, Garman nyugodt maradt. Korábban ugyanis egy szimulált leszállás során a 1202-es riasztás miatt meg kellett szakítani a próbaküldetést.

Garnan főnöke pedig utasította a szakembert, hogy tanulmányozzon át minden lehetséges programriasztást, ami előfordulhat. A férfi pedig így is tett.

Az asztronautáktól jövő riasztástól a megoldásig mindössze 20 másodperc telt el, ez azonban ilyen körülmények között kifejezetten sok időnek számít.

Az Aldrintől származó hívás után, Garman főnöke, Steve Bales azonnal konzultált a csapatával. Jack Garman azonban a múltbéli tapasztalatai miatt szinte tudta, hogy a 1202 nem jelent komolyabb problémát, és rávágta, hogy mehet tovább az akció, azaz „Go!”.

Az űrhajósoknak azonnal továbbították az egyszavas üzenetet, Garmain pedig nem tévedett, és a leszállás – jelentős részben a mérnök felkészültségének, és hidegvérének köszönhetően – sikeresen alakult.

A figyelmetekbe ajánljuk