hamburger és sültkrumpli
Fotó: Unsplash

Szó szerint kárt tesz az agyunkban, ha túl sok gyorséttermi ételt fogyasztunk

Korábban is sejtették már a tudósok, hogy a gyorséttermi ételek túlzott fogyasztása károsan hathat a memóriánkra – egy friss tanulmány bizonyítékot is talált az összefüggésre.

Közhely, de attól még igaz: a gyorséttermi ételek károsak az egészségünkre. Az eddig is közismert volt, hogy a gyorskaják elhízást okozhatnak, hozzájárulhatnak a rák kialakulásához, egyeseknél pedig evészavarokhoz vezethetnek. Azt is régóta vélelmezik a tudósok, hogy a szellemi állapotunkra sincsenek jó hatással az ilyen ételek. Egy tanulmány most bizonyítékokkal is alátámasztotta ezt az elméletet – írja a ScienceAlert.

A Dél-Kaliforniai Egyetem kutatói patkánykísérletek segítségével tárták fel az összefüggést. A 26-56 napos patkányok – ez esetükben a serdülőkornak felel meg – egyik csoportját zsírban és cukorban gazdag gyorsételekkel, a többieket pedig normál táppal etették a tudósok.

Ez is érdekelhet: 5 egészségtelen étel, amit jobb, ha elkerülünk a diéta alatt

Az eredmény szembeötlő volt:

az egészségtelen étrenden élő patkányok memóriája jelentősen romlott, amit különböző ügyességi feladatok segítségével állapítottak meg a kutatók.

Az egészséges ételeket fogyasztó kontrollcsoport tagjainál ellenben semekkora romlás nem volt tapasztalható.

gyors\u00e9ttermi \u00e9tel

A memóriánknak is árthatunk a túlzott hamburgerfogyasztással

Fotó: Unsplash

Az első csoport memóriazavarai azután sem tűntek el, hogy a tudósok újra egészséges ételeket adtak nekik 30 napon keresztül. Úgy tűnik tehát, hogy a fejlődésben lévő állatok – és emberek – esetében hosszú távú káros hatásokkal jár a gyorséttermi ételek túlzott mértékű fogyasztása.

A tudósok szerint az egészségtelen étrend gátolja az acetilkolin nevű neurotranszmitterek tevékenységét, amelyek kulcsfontosságú szerepet játszanak a memória megfelelő működésében.

k\u00f3l\u00e1s poharak

Jobb elkerülni a cukros üdítőket is

Fotó: Unsplash

Az említett kutatócsoport korábban is vizsgálta már a gyorsételfogyasztás és a szellemi állapot között fennálló összefüggéseket. Egy régebbi tanulmányuk arra mutatott rá, hogy a hosszú távú negatív hatások elsősorban a hím patkányok esetében voltak megfigyelhetők, ellenben a nőstény patkányok memóriája gyorsabban helyreállt az egészséges étrend visszavezetését követően.

Ezt is figyelmedbe ajánljuk: A gyorséttermek miatt zsugorodhatnak a világ legmagasabb emberei

Más szerzők is kimutattak olyan agyi elváltozásokat, amelyeket a túlzott gyorsétel-fogyasztás okoz, például arra is fény derült már, hogy az egészségtelen étrenden élő emberek étvágyszabályozása is megváltozik, aminek következtében akkor sem éreznek jóllakottságot, amikor mások már igen. Borúlátó vélemények szerint a káros hatások akkor is jelentkezhetnek, ha csak alkalmanként fogyasztunk gyorséttermi ételt.