Egy pohár tej kiömlik.

A napi egy gallon tej-diéta (GOMAD) pontosan az, aminek hangzik: egy olyan diéta, amely napi egy gallon (3,78 liter) tej elfogyasztását jelenti.


Ez a módszer elsőre sokkolónak tűnik, de ahogy egy Twitter-poszt nemrég emlékeztetett minket, rengeteg fitneszes alkalmazza a GOMAD-ot.

A GOMAD az 1920-as évekre nyúlik vissza, amikor Bernarr Macfadden személyi edző kiadta A tej csodája című könyvet, de a texasi erőnléti tréner, Mark Rippetoe tette újra népszerűvé a nyolcvanas években. A tejben gazdag étrend célja az izomépítés. Azáltal, hogy a csillagászati mennyiségű kalóriát, fehérjét és zsírt egy gallon tejben – a szokásos étkezéseken felül – fogyasztják el, a stratégia gyors fejlődést ígér a gyúrás szerelmeseinek.

Bár van némi logika a tejőrület mögött, ennyi tejtermék fogyasztása számos következménnyel járhat. Íme a legfontosabb információk, amit a Twitteren terjedő GOMAD-diétáról tudni kell.

Hogyan működik a GOMAD-diéta?

Az edzés mellett az étrendnek is nagy szerepe van az izomépítésben. Az embereknek bizonyos mennyiségű fehérjét, szénhidrátot és kalóriát kell fogyasztaniuk ahhoz, hogy nagyra nőjenek. A GOMAD-diéta egyfajta táplálkozási rövidítésként működik: egy gallon hagyományos tej 123 gramm fehérjét, 127 gramm zsírt és 2400 kalóriát kínál (ez több, mint egyes emberek átlagos napi szükséglete).

A GOMAD-diéta a dietetikusok szerint izomnövekedéshez vezethet, ha súlyemeléssel párosul. De valószínűleg a zsírraktárakat is növelni fogja, mivel a szervezet küzd, hogy felhasználja az összes elfogyasztott energiát. És az eredmények csak ideiglenesek lesznek – amint abbahagyod a tejtermék fogyasztását, az esetleges izomnövekedés visszafordul.

Mik a kockázatok?

A szóban forgó mennyiségű tej elfogyasztása számos problémához vezethet. Egy gallon tej a napi nátriumtartalom közel 85%-át, az ajánlott napi telített zsírsavbevitel 600%-át jelenti, és annyi kalciumot tartalmaz, hogy potenciálisan károsíthatja a veseműködést és fokozhatja a vesekövek képződését. Egyes tanulmányok azt is megállapították, hogy azoknál az embereknél, akik túl sokat fogyasztanak az ásványi anyagból, nagyobb lehet a prosztatarák és a szívbetegségek kockázata.

Aztán ott vannak a gyomor-bélrendszeri zavarok. Ennyi tejterméket fogyasztani, ha laktózérzékeny vagy, egyenesen mazochizmus. Ha a szervezeted nem termel elég laktázt – azt az enzimet, amely lebontja a tejtermékekben lévő cukrot –, akkor egy liter tej elfogyasztása valószínűleg puffadáshoz, hányingerhez és hasmenéshez vezet.

Még ha nem is vagy teljesen laktózérzékeny, a túl sok tej fogyasztása hozzájárulhat a áteresztő bél szindróma kialakulásához. A bélrendzser fokozott áteresztőképessége a jó és rossz baktériumok egyensúlyhiányát okozhatja a gyomorban, ami krónikus hasmenéshez vagy székrekedéshez, valamint fáradtsághoz és fejfájáshoz vezethet.

De mégis mennyi tejet lehet meginni?

A tehéntej tápanyagdús. A 22 alapvető tápanyagból 18-at biztosít – például B-vitaminokat, D-vitamint, cinket és káliumot. Tartalmaz továbbá magnéziumot (ami jót tesz a csontoknak és az izmoknak), valamint tejsavó- és kazeinfehérjéket (amelyek állítólag csökkenthetik a vérnyomást). Másrészt a hátrányai közé tartozik a túlzott mennyiségű telített zsír és a gyomorproblémák, különösen, ha laktózérzékeny vagy.

Az Egyesült Államokban az ajánlott napi tejtermékbevitel két-három csésze. Sok dietetikus azonban petíciót nyújtott be ezen előírások megváltoztatására, amelyek szerintük a nagy tejipari cégek lobbizásának és a hátsó ajtókon keresztül folytatott politikának az eredményei.

A lényeg: nem szabad egy nap alatt egy gallon tejet meginni, és néhány ember számára még két csésze tejtermék is valószínűleg túl sok. De egy-egy csésze tehéntej élvezete valószínűleg nem fog sokat ártani. Ráadásul , ha laktóz- vagy tejérzékeny vagy, bármikor választhatod a sokféle tejmentes alternatíva egyikét.

Forrás: Bon apétit

A figyelmetekbe ajánljuk