Génmanipuláció miatt lett agresszív szörnyeteg néhány kishörcsög

A tudósok szerint a génhackelés az imádnivaló hörcsögöket gonosz szörnyetegekké változtatta.

A Georgia Állami Egyetem kutatói talán az év egyik legnagyobb tudományos meglepetését tették közzé, amikor kiderült, hogy a hörcsögökön végzett CRISPR-kísérletük során a szociális viselkedés mögött álló biológia összetettebb, mint korábban azt gondolták.

A CRISPR baktériumok genomjában található rövid, ismétlődő DNS-szakaszok neve.

A GSU idegtudományi csapata a forradalmi génszerkesztési technológia segítségével felfedezte, hogy a vazopresszin receptorának kiiktatása – egy olyan hormon, amely mind az emberekben, mind a hörcsögökben az agresszióval, a kommunikációval és a szociális kötődéssel kapcsolatos – a cuki rágcsálók legrosszabb ösztöneit erősíti fel.

Arra számítottunk, hogy ha megszüntetjük a vazopresszin aktivitást, akkor mind az agressziót, mind a szociális kommunikációt csökkenteni fogjuk. De éppen az ellenkezője történt

– mondta H. Elliott Albers, a GSU idegtudományi kutatója egy nyilatkozatban.

A közlemény szerint a tudósok azért választották kifejezetten az agressziójukról ismert szíriai hörcsögöket, mert hatékony modellt nyújtanak a társas viselkedés tanulmányozásához, mivel társas szervezetük sokkal jobban hasonlít az emberéhez, mint az egereknél megfigyelhető.

A GSU csapata meglepődve tapasztalta, hogy a génkezelt hörcsögök agressziójának csökkentésére tett kísérleteik agresszívabbá tették őket.

Ezek az ellenkező értelmű eredmények megdöbbentő következtetést sugalltak

– mondta Albers a közleményben -, miszerint az idegi receptorok és a hozzájuk kapcsolódó viselkedések nem feltétlenül kapcsolhatók be és ki egyenként, és az erre irányuló kísérletek is kockázatosak lehetnek.

A génszerkesztett hörcsögök kifejlesztése nem volt könnyű

– fejezte be az értékelést Albers.

Mindenestre remélhetőleg kicsit jobban átgondolják, mielőtt embereken próbálnának ki hasonló kísérleteket végezni.

(Futurism)