egy ultrahideg törpe
Kép: NASA/JPL Caltech image

​Ez a csillagpár olyan közel áll egymáshoz, hogy az évük kevesebb mint egy földi nap

Egy asztrofizikusokból álló kutatócsoport felfedezett egy olyan egymáshoz közel álló, ultrahideg törpékből álló csillagpárt, amely egyetlen csillagnak tűnik.

Az ultrahideg törpecsillagokat szabad szemmel nem látjuk. Olyan kis tömegűek, hogy csak infravörös fényt bocsátanak ki, és infravörös távcsövekre van szükségünk, hogy lássuk őket. Ez a rendszer az első alkalom, hogy a csillagászok megfigyelték ezt a szélsőséges közelséget.

Azért is különlegesek, mert mindössze 20,5 óra alatt kerülik meg egymást, ami azt jelenti, hogy az évük kevesebb, mint egy földi nap.

Ez is érdekelhet: Nagyon távoli galaxisból érkező rádióhullámokat észleltek

A csillagászokból álló csapat az Amerikai Csillagászati Társaság 241. ülésén mutatta be eredményeit Seattle-ben. A kutatást Chih-Chun „Dino" Hsu, a Northwestern Egyetem asztrofizikusa vezette. A rendszer az LP 413-53AB nevet kapta.

A kutatócsoport archív adatokban találta meg a párt. Az adatokat egy Hsu által írt algoritmus segítségével fésülték át, amely a csillagokat a színképi adatok alapján modellezi. Ezeken a korábbi felvételeken azonban a csillagok egy vonalban voltak, így egyetlen csillagként jelentek meg. Hsu és kollégái azonban furcsának találták az adatokat, ezért a Keck-obszervatóriummal közelebbről is megfigyelték a csillagot, és felfedezték, hogy a fénygörbe olyan gyorsan változott, hogy két csillagnak kell lennie.

Ha tovább olvasnál: Egy Föld-szerű, lakható bolygót fedeztek fel a közelünkben

Ultrahideg t\u00f6rpe kett\u0151scsillagok az LP 413-53AB nev\u0171 rendszerben

Kép: Adam Burgasser/ University of California San Diego.

Amikor ezt a mérést végeztük, láthattuk, hogy a megfigyelés néhány perce alatt változnak a dolgok. A legtöbb kettőscsillag, amelyet követünk, évekig tartó keringési periódusú. Elképesztő látni, hogy valami emberi időskálán történik az univerzumban

− mondta Adam Burgasser, a San Diegó-i Kaliforniai Egyetem professzora. Burgasser volt Hsu tanácsadója, amíg Hsu PhD-hallgató volt.

A páros közelebb van egymáshoz, mint a Jupiter és egyik Galilei-holdja, a Callisto. Közelebb vannak ahhoz is, mint a TRAPPIST-1 vörös törpecsillag a legközelebbi bolygójához, a TRAPPIST-1b-hez. A csillagok sokkal idősebbek, mint az ismert másik három hasonló rendszer. Míg azok viszonylag fiatalok − legfeljebb 40 millió évesek −, addig az LP 413-53AB több milliárd éves, akárcsak a mi Napunk.

A korukból ítélve ezek a csillagok kezdetben nem voltak ilyen közel egymáshoz, de idővel egyre közelebb kerültek.

Egy másik lehetőség szerint a csillagok hármas csillagrendszerként indultak, de a gravitációs kölcsönhatások kitaszíthatták az egyik csillagot, a másik kettőt pedig szorosabb pályára terelhették.

A csillagászokat azért érdeklik az ilyen csillagok, mert sokat elárulhatnak a lakható világokról. Mivel az ultrahideg törpék halványak és hűvösek, lakhatósági zónáik szűk régiók. Ez az egyetlen módja annak, hogy a bolygókat eléggé felmelegítsék ahhoz, hogy folyékony felszíni víz maradjon bennük. Az LP 413-53AB esetében azonban a lakhatósági zóna távolsága megegyezik a csillag pályájával, ami kizárja a lakható exobolygók lehetőségét.

Ezek a rendszerek ritkák. De nem tudjuk, hogy azért ritkák, mert ritkán léteznek, vagy mert egyszerűen nem találjuk őket

– mondta Chris Theissen, a tanulmány társszerzője, a San Diegó-i Kaliforniai Egyetem kancellári posztdoktori ösztöndíjasa.