csernobil kutyák

40 évvel a tragédia után: a csernobili kutyák genetikailag különböznek társaiktól

Közel 40 évvel a csernobili atomkatasztrófa után még mindig több száz elvadult kutya él az ukrán erőmű romjait körülvevő elhagyatott világban.

A kutyapopuláción pedig egy különös kutatást végeznek, amelynek célja, hogy megtudják az állatok genetikai állománya mit árulhat el a radioaktív környezetben való életről.

Ez is érdekelhet: Ezért lettek feketék a csernobili békák

A Science Advances című folyóiratban pénteken megjelent új kutatásában a tudósok 302 kutya genetikai szerkezetét vizsgálták meg, amelyek három különböző szabadon élő kutyapopulációt képviselnek - összehasonlítva az erőmű területén élőket és a 15 kilométertől 45 kilométerig terjedő távolságban élőket. A kutatócsoport genetikai elemzést végzett, amelynek során megállapították, hogy a 30 kilométeres zónában élő ebek genetikailag különböznek a katasztrófa epicentrumától távolabb élő kutyáktól.

Bár ezek az eredmények nem bizonyítják, hogy kétségtelenül a sugárzás okozta ezeket a genetikai különbségeket, az adatok segíthetnek jobban megérteni a sugárterhelés hosszú távú hatásait.

Mindezek ellenére bonyolult lesz annak megkülönböztetése, hogy mely genetikai változásokat okozta a sugárzás, és melyeket egyéb más tényezők.

A kutatóknak azonban még így is remek lehetőségük van arra, hogy elkezdjék megválaszolni a szóban forgó kérdést.

Hogyan lehet túlélni egy ilyen ellenséges környezetben 15 generáción keresztül?

– nyilatkozta Elaine Ostrander genetikus, a tanulmány társszerzője, majd hozzátette:

A kutyák DNS-mintái rendkívül értékesek, mondta Ostrander, mivel gyakran ugyanazokat a tereket és étrendeket használják, mint az emberek. Még soha nem volt lehetőségünk arra, hogy ezt a munkát olyan állatoknál végezzük, amely annyira jól tükröz minket, mint a kutyák.

Amikor 1986-ban felrobbant az ukrajnai erőmű, a lakosoknak ott kellett hagyniuk háziállataikat. Míg a hatóságok akkoriban sok állatot selejteztek ki, hogy megakadályozzák a szennyeződés terjedését, de jó pár takarítómunkás gondoskodott néhány kutyáról. Az állatorvosi ellátást biztosító Csernobili Kutyakutatási Kezdeményezés becslései szerint több mint 800 elvadult kutya élhet a területen.

NYEREMÉNYJÁTÉK! Fizess elő most a Hamu és Gyémánt magazinra, és legyen tied nyereménykönyveink egyike, vagy egy 2 főre, 2 éjszakára szóló wellnesshétvége a harkányi Dráva Hotelbe! Az előfizetői oldal eléréséhez kattints IDE, a játékszabályt pedig erre linkre kattintva éred el!