az Ida aszteroida
Fotó: Getty Images/QAI Publishing/Universal Images Group

Egy hatalmas aszteroida száguld el a Földünk közelében halloweenkor

Egy újonnan felfedezett, „potenciálisan veszélyes" aszteroida, amely majdnem akkora, mint a világ legmagasabb felhőkarcolója, a NASA szerint éppen halloween előtt fog elszáguldani a Föld mellett.

A 2022 RM4 nevű aszteroida becsült átmérője 330 és 740 méter között van − éppen akkora, mint a világ legmagasabb épülete, a dubaji Burdzs Kalifa, amely 828 méter magas. Körülbelül 84 500 km/h sebességgel, azaz a hangsebesség 68-szorosával száguld el bolygónk mellett. A november 1-jén lesz legközelebb hozzánk: 2,3 millió kilométerre közelíti meg a Földet, ami körülbelül hatszorosa a Föld és a Hold közötti átlagos távolságnak. Kozmikus mércével mérve ez igen csekély távolság.

A NASA „földközeli objektumnak" minősít minden olyan égitestet, amely a Földtől 193 millió kilométer távolságon belülre kerül, és „potenciálisan veszélyesnek" minősít minden olyan nagy égitestet, amely 7,5 millió kilométer távolságon belül van.

A NASA nagyjából 28 ezer aszteroida helyét és pályáját követi nyomon, és az Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) segítségével − egy négy teleszkópból álló rendszerrel, amely 24 óránként képes az egész éjszakai égbolt teljes átvizsgálására − pontosan bemérni őket.

Az ATLAS 2017-es üzembe helyezése óta több mint 700 földközeli aszteroidát és 66 üstököst észlelt. Az ATLAS által észlelt aszteroidák közül kettő, a 2019 MO és a 2018 LA valóban becsapódott a Földbe: az előbbi Puerto Rico déli partjainál robbant fel, az utóbbi pedig Botswana és Dél-Afrika határának közelében zuhant le. Szerencsére ezek az aszteroidák kicsik voltak, és nem okoztak kárt.

A NASA megbecsülte az összes földközeli objektum pályáját az évszázad végéig.

A jó hír az, hogy a NASA szerint a Földet legalább a következő 100 évben nem fenyegeti ismert veszély egy apokaliptikus aszteroidaütközés miatt.

De ez nem jelenti azt, hogy a csillagászok szerint abba kellene hagyniuk a keresést. Bár a földközeli objektumok többsége nem biztos, hogy civilizációt pusztító, a közelmúlt történelmében rengeteg pusztító aszteroida-becsapódás volt, ami indokolja a folyamatos éberséget.

Például 2021 márciusában egy tekegolyó méretű meteor 200 kilogramm TNT erejével robbant Vermont felett. 2013-ban egy meteor, amely a közép-oroszországi Cseljabinszk városa felett robbant fel a légkörben, nagyjából 400-500 kilotonna TNT-nek megfelelő robbanást generált, vagyis a hirosimai bomba által felszabadított energia 26-33-szorosát. A 2013-as robbanás során tűzgömbök záporoztak a városra és környékére, megrongálva épületeket, betörve ablakokat és megsebesítve mintegy 1500 embert

Ha a csillagászok valaha is felfedeznének egy veszélyes aszteroidát, amely felénk tart, az űrügynökségek világszerte dolgoznak azon, hogyan lehetne azt eltéríteni.

Szeptember 26-án a Double Asteroid Redirection Test (DART) űrszonda a nem veszélyes Dimorphos aszteroidát úgy irányította át, hogy letérítette pályájáról, 32 perccel megváltoztatva az aszteroida pályáját a Föld bolygóvédelmi rendszerének első tesztje során.

Kína is jelezte, hogy egy aszteroida-irányító küldetés korai tervezési szakaszában van. Az ország 23 Long March 5 rakétát tervez ütköztetni a Bennu aszteroidával, amely 2175 és 2199 között 7,4 millió kilométerre fog elfordulni a Föld pályájától, azt remélve, hogy az űrsziklát el tudja téríteni a bolygónkkal történő potenciálisan katasztrofális becsapódástól.

Forrás: livescience