blue and green peacock feather

Nagyon megváltoztatja agyunkat a az űrben töltött hosszabb idő

A NASA, az ESA és a Roszkozmosz adatai arra utalnak, hogy a hosszú ideig tartó űrutazás változásokat okoz az agyban, amelyek közül néhány látásproblémákkal hozható összefüggésbe.

2015-ben a NASA egy 152 oldalas jelentést tett közzé, amelyből kiderül, hogy az űrhajósok sokáig működtették az űrhajókat úgy, hogy közben zavarodott állapotban voltak. Az egészségük romlása azért következett be, mert az űrhajósok a gravitációs hatás hiányát tapasztalták. Az űrutazókkal végzett korábbi neurológiai vizsgálatok szerint a mikrogravitációs környezetben való hosszú ideig tartó tartózkodás változásokat okoz az agyban. A kutatók számára azonban kihívást jelent, hogy ezeket a változásokat konkrét károsodásokhoz vagy tünetekhez kapcsolják. Főként azért, mert nagyon kevés ember tartózkodott hosszú ideig az űrben, vagyis az adatok gyéren állnak rendelkezésre.

Amerikai, európai és orosz tudósok egy csoportja nemrégiben leküzdötte ezt a kihívást azzal, hogy egyesítette az űrutazó társaik adatait. Tanulmányuk szerint minden űrhajós - amerikai, európai és orosz - hasonló agyi változásokat mutatott az űrből való visszatérés után. Az amerikaiak esetében azonban volt egy figyelemre méltó különbség. Az amerikai űrhajósoknál, akiknél más mikrogravitációs ellenszeres módszert alkalmaztak, egy megnagyobbodott agyi régiót találtak, amely látási problémákkal volt összefüggésben.

Már a korai űrhajósok is neurológiai tünetekről számoltak be. Amikor az emberek először kezdtek el utazni az űrbe, nem sokat foglalkoztak azzal, hogy a Föld elhagyása milyen hatással lehet a biológiai rendszerre. Valójában a NASA korai vezetése az űrutazást mérnöki és fizikai tudománynak tekintette. A biológiának nem volt helye. A korai űrhajósok közül azonban sokan számoltak be tünetekről - leginkább a tengeribetegségről. A legtöbb ember számára a rosszullét normális, különösen, ha az űrben lebegnek. Az űrhajósok azonban kifejezetten arra vannak kondicionálva, hogy immunisak legyenek a rosszullétre. Ezekre a tünetekre eleinte kevés figyelmet fordítottak. De ahogy az űrhajósok egyre hosszabb időt töltöttek az űrben és kezdték felfedezni a holdfelszínt, az asztronauták egyre riasztóbb tünetekről számoltak be.

A NASA 2015-ös jelentése szerint a hosszabb időt az űrben töltő asztronauták motorikus irányítási problémákról és látásromlásról számoltak be, amelyek egyike sem ideális egy olyan személy számára, aki milliárd dolláros berendezéseket működtet a világűrben. Az egyik különösen gyakori látáskárosodás, az űrrepüléssel összefüggő neuro-okuláris szindróma (SANS) a NASA űrhajósainak akár 70%-át is érinti, akik hosszú távú küldetéseken vesznek részt a Nemzetközi Űrállomás (ISS) fedélzetén. Ezek a tünetek neurológiai elváltozásokra utalnak, ezért egyre gyakoribbá vált, hogy az űrhajósokat a küldetések előtt és után MRI-vizsgálatoknak vetik alá. Ezek az agyi vizsgálatok jelentős strukturális változásokat mutattak ki. A nemzetközi kutatócsoport azt kereste, hogy ezek az agyi változások összefüggésbe hozhatók-e a SANS-szal.

A tanulmány 24 amerikai, 13 orosz és egy kis, meg nem határozott számú ESA-asztronauta részvételével készült. A kutatók MRI-vizsgálatokat végeztek az űrhajósok agyáról, mielőtt és miután hat hónapot töltöttek az ISS-en (az űrállomáson eddig csak 256 személy járt). Az űrutazás után az összes űrutazó hasonló agyi elváltozásokat mutatott: agy-gerincvelői folyadék felszaporodása és az agy és a környező hártya közötti tér csökkenése a fej tetején. Az amerikaiaknál azonban az agy azon régióiban is nagyobb volt a megnagyobbodás, amelyek alvás közben tisztítórendszerként szolgálnak, például a perivaszkuláris térben (PVS).

Amikor a kutatók betekintettek az űrhajósok szemészeti kartonjaiba, azt találták, hogy nyolcnál (33,3%) alakult ki SANS, és ezeknél az egyéneknél a PVS nagyobb volt, mint azoknál, akik nem voltak érintettek. Ez arra utalt, hogy a megnagyobbodott PVS összefügg a SANS kialakulásával. Az orosz űrhajósoknál nem volt megnagyobbodott PVS, ami arra utal, hogy a protokollban lehetnek különbségek, amelyek neuroprotektívek. A kutatók egyik magyarázata az ellenintézkedések és a nagy ellenállást igénylő edzésprogramok használatának különbsége, amelyek befolyásolhatják az agyi folyadék újraelosztását.

(Forrás: BigThink)