Új tanulmányban azonosították a televízió által közvetített értékeket. Az UCLA Központjának új kutatása azokra a televíziós programok által támogatott értékekre összpontosított, amelyek népszerűek voltak a 8-12 éves gyermekek körében az elmúlt fél évszázad alatt, tehát 1967 és 2017 között. A kutatók megvizsgálták, hogyan változott néhány érték fontossága ebben az időszakban.
A legfontosabb értékek 2017-ben a gyerekek körében az önfelismerés, az imázs, a népszerűség és a közösséghez tartozás voltak. Érdekes eredmény, hogy a hírnév közel negyven éven át szerepelt szinte utolsó megemlített értékként, ám 2007-ben a legfontosabb értékké vált.
Miért volt olyan fontos a hírnév 2007-ben? A tudósok ezt a változást olyan közösségi média platformok, mint például a Facebook (amely 2004-ben indult) vagy a YouTube térnyeréséhez kötik. A tizenévesek gyorsan elfogadták ezeket a médiumokat, és a 2000-es évek első évtizedéből egyre több felhasználó gyártott hírnévre összpontosító tartalmakat. A tanulmány azt is kimutatta, hogy a hírnévszerzésnek ez a fajta növekedése összefügg a nárcizmus növekedésével, valamint az empátia csökkenésével.
A kutatás eredményei alapján más értékek is helyet változtattak. Ilyen például a közösségi érzés és a jóindulat, melyek szintén jelentősen ingadoztak az évek során. A közösség értéke az első négy évtizedben az első vagy a második helyet foglalta el a gyerekek értékrendszerében, ám 2007-ben ez is visszaesett, mégpedig a 11. helyre. A kedves és segítőkész pedig, míg 1967-ben és 1997-ben a második helyen álltak, 2007-ben csak a 12. helyet foglalhatták el.
A tanulmány rámutatott, hogy ez a nagy értékeltolódás kapcsolódik ahhoz, hogy a gyerekek milyen üzeneteket kapnak a valóságshowkból és a fiktív műsorokból. A valóságshow ugyanis olyan értékeket hirdet, mint a hírnév és az önközpontúság. Ezek a műsorok általában a versenyre és annak fontosságára helyezik a hangsúlyt, hogy valamiben győztesek legyünk. Emellett olyan viselkedésmintákat is elfogadhatóvá tesznek, mint a zaklatás és a csalás.
A kutatók rámutatnak arra, hogy a műsorok félrevezetőek, mivel nem tárják fel a kemény munka értékét, amely a hírnév eléréséhez szükséges, különösen egy átlagember számára. Ez óriási hiányosság, figyelembe véve, hogy az emberek fiatalkori éveik alatt alakítják ki azt a hiedelemrendszert, amely egész életüket végigkísérheti.
(Forrás: Big Think)