vitorlás a tengeren

Hajókázás közben tölti fel az akkumulátorait ez az új elektromos vitorlás

Nem könnyű feladat egy újgenerációs elektromos meghajtási rendszert beépíteni egy elegáns szlupba (a szlup vitorlázatú hajónak egyetlen árbóca van, ezen hátul egy nagyvitorlát, elöl pedig egyetlen orrvitorlát visel). A dániai X-Yachtsnak azonban úgy tűnik, sikerült.

A több mint 40 éve működő jachtgyártó vállalat bemutatta az új, futurisztikus vitorlás jachtját, amely legalább annyira elegáns, mint amennyire fenntartható. Az X49E névre keresztelt 15 méteres hajó a legelső elektromos vitorlás, amelyet a cég készített.

X-Yachts

A 12 tonnás hajó a már meglévő X49 modellre épül, de a hagyományos dízelmotorokat elhagyták és két 10 kW-os villanymotor került bele. A motorok a hagyományos motortér mindkét oldalán, a hátsó kabin ágyai alatt vannak felszerelve.

A korábban a motoroknak helyet adó térben most egy 28,8 kWh kapacitású lítium akkumulátorbank és egy 11 kW teljesítményű fedélzeti egyenáramú generátor található.

A tisztán elektromos meghajtással elérhető hatótávolság a hajó sebességétől, a széltől és a tenger állapotától függ, de az X-Yachts becslése szerint nyugodt körülmények között a jacht 5 csomós sebességgel 40 kilométert tehet meg.

Természetesen a dízelgenerátor is használható a hajó működtetésére, ha nagyobb hatótávolságra van szükség.

Az X49E akár 3,5 kW teljesítményt is képes leadni, ha 8 csomónál nagyobb sebességgel hajózik. Ez azt jelenti, hogy ha nagyjából nyolc órán át vitorlázik, az akkumulátorok képesek teljesen feltöltődni. A „teli tank" pedig 100 százalékban zöld, ráadásul ingyenes.

Az X49E napelemekkel is fel van szerelve, amelyek tiszta energiát termelnek a töltéshez – a világítást és a navigációs rendszereket is ez működteti.

X-Yachts

Nem akartunk elsők lenni ezen a területen, inkább megvártuk, amíg a technológia és a tudásunk megfelelően kiforrot

– magyarázta Kraen Nielsen, az X-Yachts vezérigazgatója, hogy miért nem jöttek ki hamarabb a hajóval.

(Robb Report)


A figyelmetekbe ajánljuk