vitorlás a tengeren
Nem könnyű feladat egy újgenerációs elektromos meghajtási rendszert beépíteni egy elegáns szlupba (a szlup vitorlázatú hajónak egyetlen árbóca van, ezen hátul egy nagyvitorlát, elöl pedig egyetlen orrvitorlát visel). A dániai X-Yachtsnak azonban úgy tűnik, sikerült.

A több mint 40 éve működő jachtgyártó vállalat bemutatta az új, futurisztikus vitorlás jachtját, amely legalább annyira elegáns, mint amennyire fenntartható. Az X49E névre keresztelt 15 méteres hajó a legelső elektromos vitorlás, amelyet a cég készített.

X-Yachts

A 12 tonnás hajó a már meglévő X49 modellre épül, de a hagyományos dízelmotorokat elhagyták és két 10 kW-os villanymotor került bele. A motorok a hagyományos motortér mindkét oldalán, a hátsó kabin ágyai alatt vannak felszerelve.

A korábban a motoroknak helyet adó térben most egy 28,8 kWh kapacitású lítium akkumulátorbank és egy 11 kW teljesítményű fedélzeti egyenáramú generátor található.

A tisztán elektromos meghajtással elérhető hatótávolság a hajó sebességétől, a széltől és a tenger állapotától függ, de az X-Yachts becslése szerint nyugodt körülmények között a jacht 5 csomós sebességgel 40 kilométert tehet meg.

Természetesen a dízelgenerátor is használható a hajó működtetésére, ha nagyobb hatótávolságra van szükség.

Az X49E akár 3,5 kW teljesítményt is képes leadni, ha 8 csomónál nagyobb sebességgel hajózik. Ez azt jelenti, hogy ha nagyjából nyolc órán át vitorlázik, az akkumulátorok képesek teljesen feltöltődni. A „teli tank" pedig 100 százalékban zöld, ráadásul ingyenes.

Az X49E napelemekkel is fel van szerelve, amelyek tiszta energiát termelnek a töltéshez – a világítást és a navigációs rendszereket is ez működteti.

X-Yachts

Nem akartunk elsők lenni ezen a területen, inkább megvártuk, amíg a technológia és a tudásunk megfelelően kiforrot

– magyarázta Kraen Nielsen, az X-Yachts vezérigazgatója, hogy miért nem jöttek ki hamarabb a hajóval.

(Robb Report)


A figyelmetekbe ajánljuk