autó
Nincs jó passzban az európai autógyártás a koronavírus-járvány óta. A távol-keleti országok autóiparát kevésbé viselte meg pandémia, mostanra pedig egyre népszerűbbek a japán és dél-koreai márkák itthon is. De ez még csak a kezdet, hiszen számos kínai autógyártó is próbál betörni a piacra az elektromos járműveikkel.


Ázsiai országok tarolnak a magyarországi autópiacon

2019-ben - a koronavírus-járvány előtt - a húsz legnagyobb számban értékesített új autótípus közül csupán hat volt távol-keleti eredetű hazánkban. Idén, az első félévben már 12. Olyan típusok eladásai szorultak vissza két-három év alatt, mint a Skoda Octavia, az Opel Astra vagy a Ford Focus. A helyüket például a Toyota Corolla vagy a Kia Ceed vette át.

A legnépszerűbb autómárkák listáját is két ázsiai autógyártó vezeti, a Suzuki és a Toyota Magyarországon, írja a Haszon a VG cikke alapján.

Az Európához köthető márkák között az első a Volkswagen, azonban több nagyobb európai gyártó eladásaiban is visszaesés figyelhető meg, közben pedig jön fel például a Hyundai és a Kia.

Fennáll a lehetősége, hogy az európai autóipar Kelet-Ázsiával szemben a korábbinál hátrányosabb helyzetbe kerül. Hogy ez milyen mértékben érződik már most a termelésben, az nagyon nagy kérdés

nyilatkozta Matheika Zoltán, a Kopint-Tárki vezető kutatója a VG-nek.

Matheika hozzátette: hosszú távú következtetéseket nem érdemes levonni a jelenlegi számokból, de tény, hogy az energetikai nehézségek rosszabbul érintik az európai ipart, mint az ázsiait – nem mellesleg, a koronavírus-járvány is kevésbé sújtotta a távol-keleti autóipart.

Vannak azonban biztató hírek Európára nézve, hiszen csökkent a chiphiány és fokozódott az autógyártás.

Egész Európában terjeszkednek a kínai e-autók

Az utóbbi hetekben a kínai BYD, Nio és Great Wall Motors is megjelent új autómodellekkel a nagyobb európai autóbemutatókon. A BYD terveiben szerepel egy gyártóbázis kialakítása is a kontinensen, ami miatt több ország áll sorban a kegyeiért.

A kínai gyártók elsősorban olyan kisebb és olcsóbb elektromos modellekkel léphetnek be az európai piacra, amilyenből nem igazán akad az itteni kínálatban. 2022 első nyolc hónapjában a Nyugat-Európában eladott e-autók közül körülbelül minden huszadik kínai márka volt, és ezen belül minden második belépő szintű modell.

Itthon is hódítanak majd a kínai e-autók?

A Dongfeng és a SAIC után a Geely lesz a harmadik kínai autógyártó Magyarországon disztribúciós hálózatán keresztül. Bujáki Zsolt, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója szerint a hazai autópiacot az határozhatja meg a jövőben, hogy a friss márkák modelljei hogyan teljesítenek 150 ezer km után.

A szakember valószínűsíti, hogy a kínai mobiltelefonokhoz hasonlóan a vásárlók kezdetben ódzkodni fognak az idegen autómodellektől. Viszont az, hogy a telefonok elterjedtebbek lettek, másokat is meggyőzött a vásárlásukról. Emellett az is meghatározó lehet, hogy második autóként hányan térnek vissza a kínai márkákhoz.

Bujáki szerint nem okozhat nagy meglepetést, hogy mely elektromos autók lesznek a legversenyképesebbek a jövőben: azok a kisebb e-modellek, amelyek árban a hasonló méretű benzinesekhez közelítenek.


A figyelmetekbe ajánljuk