Cikkünkben arra keressük a válaszokat, hogy kinek nem ajánlatott még a tisztán elektromos meghajtású jármű vásárlása, kinek lehet racionálisabb döntés egy konnektorról tölthető plug-in hibrid.
A választásnál az első szempont az, hogy céges személyautó vagy haszongépjármű beszerzését tervezzük. A személyautó kínálatról elmondható, hogy minden kategóriából (városi kisautó, kompakt, kombi, SUV) választhatunk plug-in hibrid modelleket, míg a tisztán elektromos meghajtású személyautók kínálata korlátozottabb, eltolódik a kisebb méretű, elsősorban városi autók irányába. Kishaszongépjárműveknél a plug-in hibrid kategória gyakorlatilag nem létezik jelenleg (1 elérhető modell), míg a tisztán elektromos haszongépjárművek kategóriája folyamatosan bővül, a kínálat a néhány köbméteres rakodótérrel rendelkező, kategóriájának legnépszerűbb modelljétől a Renault Kangoo Ze típustól, egészen a 11 köbméteres rakteret biztosító Mercedes Benz eSprinter modellig terjed.
Az a bizonyos bekerülési költség
A megtérülési számítások alapja a beszerzési ár. Azonos kategóriában a plug-in hibrid modellek vételára kedvezőbb, mint a hasonló paraméterekkel (méretosztály, felszereltség) rendelkező tisztán elektromos meghajtású modelleké. A magasabb ár elsődleges oka a lítium akkumulátor gyártásának jelenlegi magas költsége. Míg egy plug-in hibrid jármű 10 millió forint körül megvásárolható, egy tisztán elektromos meghajtással rendelkező jármű vételára 10-14 millió forintnál kezdődik hasonló kategória esetében. A kisebb méretű, városi villanyautó már 6-7 millió forint körül, míg egy terhelés alatt 200 km megtételére képes Renault Kangoo elektromos furgon 10 millió forintos listaáron elvihető.
Fontos megjegyezni, hogy a tisztán elektromos és plug-in hibrid modellek beszerzését ösztönző TAO kedvezményt (energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás keretében akár több millió forint árelőnyt jelentett) eltörölték, így a vállalati szektor erre a támogatási formára már nem számíthat. A tisztán elektromos autók beszerzését ösztönző állami sávos támogatási program 2021-es kerete kimerült, támogatás jövőre várható.
Hatótáv és a napi üzem kapcsolata
Egy alsó-középkategóriás pl. 39 kWh-ás akkumulátor mérettel rendelkező, tisztán elektromos jármű vegyes, reális használat mellett 250 km-t tud megtenni egy feltöltéssel. Azoknak a vállalatoknak lehet ideális választás a tisztán elektromos meghajtású jármű, amelyeknél a napi munkavégzés – és ingázás – nem haladja meg a napi 250 km-t vegyes használat mellett, illetve a két műszak, időszak között rendelkezésre áll elegendő idő az e-jármű töltéséhez.
Azoknak a munkavállalóknak, vállalkozóknak viszont, akiknek gyakran kell 250 km-nél nagyobb távolságot megtenniük a munkájuk miatt (beleértve akár az otthonuktól az ingázást is), nem javasolt a tisztán elektromos meghajtású jármű beszerzése. Természetesen a fenti km-szám kitolható, amennyiben költségvetésünk megengedi a nagyobb hatótávval rendelkező, 15-20 millió forintos e-autók vásárlását.
Tehát fontos tisztázni, hogy naponta mennyi km megtételét teszi szükségessé az adott vállalkozás vagy vállalkozó tevékenysége, illetve az elsősorban milyen felhasználás (városi, országúti, autópálya) mellett történik, hiszen a sebesség növekedésével az e-autó fogyasztása is jelentősen nő, csökkentve a megtehető hatótávot.
Magánhasználat
Számos vállalat és vállalkozó jogszerűen él a cégautó magánhasználatának lehetőségével. Döntéskor érdemes a magánhasználat mértéket is meghatározni, hiszen egyes finanszírozási konstrukciók - Áfa-tartalom 50%-os visszaigénylése - esetében lehetőség van a cégautó kötelező útnyilvántartás vezetése nélküli jogszerű magánhasználatára is. Ha döntésünkkor figyelembe vesszük a magánhasználatot, akkor a következő tényezőket érdemes mérlegelni: Van lehetőségünk több autó üzembentartására? Van elegendő parkolóhelyünk ehhez? A család méretéből adódóan nagyméretű autóra szükségünk van? Utazásaink során milyen útvonalakat veszünk igénybe leginkább (autópálya, autóút, városi megoszlása)? Napi szinten mennyit vezetünk? Gyakran kell külföldre utaznunk? Az autó töltése otthonunkban is megoldott? Ha ezeket a magánhasználatot meghatározó tényezőket összevetjük a céges használattal, akkor már közelebb kerülhetünk a döntésünkhöz.
Konnektor egyenlő „üzemanyagkút"?
Gondoskodnunk kell az e-jármű mindennapos otthoni vagy telephelyi töltéséről. Hálózati töltővel (230V) átlagosan 15-25 óra, míg 11 kW-os gyorstöltő felszerelésével – kb. 300 ezer forint – néhány órára rövidül a töltési idő, ami azért nagymértékben függ az e-autóban elhelyezett fedélzeti töltő teljesítményétől. Villámtöltő (50 kWh felett) telepítését csak nagyobb e-flottával rendelkező vállalatoknak ajánljuk, ezzel az eszközzel akár 30 perc alatt 80%-os töltöttségi szint is elérhető. Elsősorban a telepítési költsége (7-10 millió forint), illetve az ipari áramszükséglete miatt alapos megtérülési számítások szükségesek. A fentiekkel szemben egy plug-in hibrid feltöltése otthoni hálózatról átlagosan 4-5 órát vesz igénybe. Az országos töltőhálózati lefedettség folyamatosan bővül, gyorstöltők, villámtöltők, sőt, egyes helyeken már ultratöltők kerülnek kihelyezésre.
E-jármű használata, illetve hosszabb utak esetében előre meg kell terveznünk, hogy várhatóan hol, mikor kell töltenünk e-autónkat, ezt adott esetben össze kell hangolnunk a vállalat adott tevékenységével.
Csökkenő „üzemanyag-" és szervizköltségek
Korábbi cikkünkből kiderült, hogy évi 10 ezer km futásteljesítmény mellett, közel 300 ezer forint üzemanyag megtakarítást jelenthet a vállalat számára, ha plug-in hibrid gépjárművet használ szimpla hagyományos belsőégésű motorral szerelt autó helyett, illetve rendszeresen napi 50km-es használat mellett feltölti külső áramforrásról. Egy tisztán elektromos járműnél viszont ennél hosszabb megtehető hatótávval is számolhatunk. Tételezzük fel, hogy a vállalat tevékenysége és a napi ingázás során átlagosan 100 km (Európában átlagosan 50km-t tesznek meg naponta az autót használók) megtételét teszi szükségessé. Ez évente – 240 munkanappal számolva – 24.000 km-t jelent. Plug-in hibrid modell esetében az 50-50 km elektromos és benzines üzemmód üzemanyag – benzin és elektromos áram – költsége 550.00 forint. Mindez tisztán elektromos autóval kb. 250.00 forint (drágább vállalati áramárral kalkulálva). Látható, hogy kevesebb, mint fele annyi – otthoni, lakossági áramdíjon még jelentősebb a különbség – az üzemanyagköltség, ha tisztán elektromos meghajtású autóval közlekedünk.
A plug-in hibrid járművek szervizköltségei a hagyományos belsőégésű járművekéhez hasonlóak, hiszen ugyanúgy szükséges az olaj és egyéb motorhoz kapcsolódó mozgóalkatrészek cseréje. Ezzel szemben a tisztán elektromos autók szervizköltségei akár 70-80%-kal is alacsonyabbak lehetnek, az elektromotor és a hozzá kapcsolódó hajtáslánc felépítése jóval egyszerűbb, mint egy belsőégésű motor hajtáslánca, nem beszélve a meghibásodás kisebb valószínűségéről.
Egyéb tényezők
Fontos kiemelni a jelenlegi ingyenes parkolás lehetőségét, illetve annak várható jövőbeli szigorítását. Hamarosan korlátozhatják az ingyenes parkolás feltételrendszerét, s kizárhatják a plug-in hibrid modelleket az ingyenes parkolás jogosultjai közül. Ez fontos tényező, hiszen például Budapesten évente akár 1 millió forintot is megtakaríthat vállalatunk az ingyenes parkolással, nem beszélve annak kényelmi funkciójáról.
Magyarországon jelenleg az adó és egyéb kedvezmények tekintetében nincs differencia, minden környezetkímélő gépjármű jogosult a zöld rendszámmal járó kedvezményekre. Fontos megjegyezni, hogy számtalanszor felmerült az elmúlt időszakban egyes plug-in hibrid modellek megfosztása – elsősorban a nagy teljesítmény, magas CO2 kibocsátás alapján – a zöld rendszámtól. Ez a kormányzati döntés hamarosan meg is születhet, ezzel is érdemes számolni.
Számos vállalkozó, vállalat fontolgatja a napelemrendszer telepítését, amihez számos forrásból lehet támogatást igényelni. Ha az e-járművünket telephelyen, vagy akár otthonunkban napelem rendszerről töltjük, akkor annak töltése a napelem rendszer megtérülési ideje után ténylegesen ingyenesnek tekinthető (szaldós rendszerben történő elszámolás esetében).