Friss hír, hogy brüsszeli törekvések szerint 2035-ig megtiltanák az Európai Unió területén a hagyományos belsőégésű motorral szerelt gépjárművek értékesítését, ami egyértelmű módon az alternatív meghajtású, elsősorban az elektromos gépjárműveket hozná helyzetbe. Ugyan a céldátum még változhat, de a célkitűzés megszületett, irány a karbonsemlegesség! Összegyűjtöttünk néhány érdekességet az elektromobilitás, illetve az elektromos autók világából.
Sokan nem tudják, de az elektromos autózás csaknem 200 éve velünk van. Vissza kell repülnünk egészen a 19. század első harmadáig, 1828-at írtak, amikor Jedlik Ányos megalkotta a kezdetleges elektromos motort. Néhány évtizedet várni kellett, majd 1881-ben Gustave Trouvé bemutatta a világ első elektromos hajtással rendelkező autóját. 1884-ben az első gyártásérett e-autót Skóciában Thomas Parker alkotta meg.
Londonban már 1907-ben elektromos buszok szállították a londoni polgárokat. Érdekes módon már Henry Ford felesége is elektromos autóval járt 1914-ben, a fejlődés megállíthatatlannak tűnt. Ekkor azonban jött Henry Ford olcsó T-modellje és megtörte az elektromos meghajtású autók fejlődését.
Az elektromos autókat túlságosan nőiesnek tartották, illetve hatszor, hétszer drágábbak voltak, mint a világ első sorozatgyártott autója. Ezt követően inkább csak kisebb-nagyobb próbálkozások voltak, áttörést egyik elektromos meghajtást biztosító technológia sem tudott elérni, egészen a lítium-ion akkumulátorok megjelenésig.
Ranglista-vezetők
Kínában, a világ legnagyobb elektromos (és hagyományos) autó piacán csaknem 5 millió elektromos jármű fut az utakon, ez a világ e-autó állományának 45%-a. Norvégiában már minden 2.értékesített új autó tisztán elektromos. A világon elsőként 2025-től csak tisztán elektromos új autót lehet forgalomba helyezni az országban. Sokan nem gondolnánk, de India szintén hozzájárul az elektromos forradalomhoz azzal, hogy az elektromos riksák lassan átveszik az uralmat a városi személy-és áruszállításban. Ausztrália az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges lítium bányászatában világelső, a 100 ezer tonnát meghaladó éves kitermelésből több mint 40 ezret biztosít. A töltőhálózat kiépítettségében Hollandiáé az első hely, több mint 37 ezer nyilvános töltőállomással rendelkezik, 459 lakosra jut egy e-állomás. Németország a 2. helyezett valamivel több mint 27 ezerrel, majd Franciaország körülbelül 24 ezerrel, az Egyesült Királyság pedig 20 ezerrel lemaradva.
Albánia lehetne a karbonsemleges jövő egyik mintaországa. Az elektromos autózás bírálóinak egyik meghatározó érve, hogy a meghajtáshoz szükséges áramot a környezetet szennyező erőművekben állítják elő. Albánia ugyan a sereghajtók között foglal helyet az elektromos autók elterjedtségében, de az ország villamosenergiájának 100 százaléka tiszta megújuló vízenergiából származik.
Legdrágább és legnépszerűbb
Egy hagyományos belsőégésű motorral szerelt autónak megközelítőleg 1500-2000 darab mozgóalkatrésze van, ezzel szemben egy villanyautónak mindösszesen 15-20 darab.
Melyik a világ legdrágább elektromos járműve, amit valaha kifejlesztettek, illetve elkészítettek? Nem más, mint az 1970-es években legyártott holdjáró elektromos jármű (LRV), amit a NASA fejlesztett ki, nem kevesebb mint 38 millió dollár összköltségvetéssel. Az energia tárolását biztosító akkumulátorok előállítási költségének csökkenése szintén töretlen. A lítium akkumulátor gyártási költsége 2010 és 2019 között 1100 $/kWh-ról mindösszesen 156 $/kWh-ra, közel 1/10 részére csökkent. 2023-re már 100 $/kWh alá is eshet. A prognózisok 2030-ra már több, mint 25 millió tisztán elektromos meghajtással rendelkező jármű eladását vetítik előre. A Tesla Model 3 típusából csak 2020-ban közel 450 ezer darabot adtak el. A Tesla Model 3 minden idők legnépszerűbb elektromos autója, eddig összesen több, mint 800 ezer darabot értékesítettek.