Nagy valószínűséggel láttad már a La Maison Rose-t az Instagram-oldaladon: igen, ez az a pasztellrózsaszín kis ház, zöld redőnyökkel, mesebeli környezetben. De tudtad, hogy ennek a cuki épületnek valójában komoly múltja van Párizs történelmében?
Bár az interneten ellentmondásos információk találhatók, úgy tűnik, hogy a La Maison Rose-t Maurice UtrilloA rózsaszín ház című festménye ihlette. Utrillo azon kevés híres francia festők egyike, akik valóban a Montmartre-on születtek, ahol maga az épület is megtalálható.
A Montmartre egy 130 méter magas domb Párizs egyik külsőbb (18.) kerületében, a belvárostól kb. 4 km-re északra. Déli ellenpontja a Montparnasse. Igazi fénykorát a boldog békeidőkben élte, az 1880-as évektől az első világháborúig.
A La Maison Rose nagyon keveset változott azóta, hogy 1910 körül megnyílt. Az étterem alapítói egy Pablo Picassóval kapcsolatban álló francia-spanyol házaspár voltak. Laure "Germaine" Gargallo Florentin Pichot nyitotta meg az éttermet férjével, Ramon Pichot Girones katalán festővel, miután 1905-ben összeházasodtak. Germaine korábban Picasso szeretője és közeli ismerőse volt, mielőtt Pichottal megállapodott volna, és ők ketten kapcsolatuk után is barátok maradtak.
A Montmartre akkoriban egy aprócska falu volt, és sok más művész, író és alkotó, köztük Picasso is a környéken lógott, így abszolút elképzelhető, hogy a La Maison Rose-t Párizs leghíresebb alkotóinak első számú törzshelye volt.
Az étterem napjainkban
Szeretnél többet megtudni erről a különleges épületről? Íme, néhány történelmi tény Párizs népszerű rózsaszín étterméről!
Nem volt mindig rózsaszín
Amikor Germaine és férje, Ramon Pichot megvásárolták a La Maison Rose-t, az épület bézs színű volt. Germaine mindig is művészlélek volt, s a pletykák szerint egy barcelonai kirándulás után döntött úgy, hogy rózsaszínre festi az épületet. Zölddel írták rá a La Maison Rose feliratot, és ehhez illően ugyanilyen árnyalatra festették a nyílászárókat.
Nem alakították át az épületet
Néha úgy tűnhet, hogy Párizs egy olyan város, amely folyamatosan változik, de mégis ugyanaz marad. Bár a Montmartre-on rengeteg fejlesztés történt, a város integritása a 19. századi állapotában megmaradt.
A rue de l'Abreuvoir és a rue des Saules sarkán álló La Maison Rose mindig is létezett, és a ház szerkezete azóta semmit sem változott.
Az 1930-as évek elején majdnem lebontották a Montmartre-on indított új építkezési projekt miatt, ám végül megmentették, valószínűleg Germaine küzdött érte.
Dalí tanítványa volt az első tulajdonosnak
commons.wikimedia.orgA La Maison Rose első ismert tulajdonosait, Laure Germaine-t és Ramon Pichotot már említettük. Bár a férjről egy igazán érdekes információ még kimaradt. Pichot híres spanyol festő volt, aki a 10 éves Salvador Dalít nevelte, amikor az éppen csak elkezdett festeni.
Művészek
Maurice Utrillo
Ahogy már fentebb is említésre került nem csak Picasso volt az egyetlen művész, aki rendszeresen látogatta a La Maison Rose-t.
Albert Camus, Suzanne Valadon és Maurice Utrillo csak néhány név azok közül az írók és festők közül, akik rendszeresen betértek a vendéglőbe. Utrillo pedig igazán különleges kapcsolatot ápolt az étteremmel. Montmartre ma már inkább turistacélpont, mint művészparadicsom.
1970-ben fehérre festették
Amikor Germaine 1948-ban elhunyt, az éttermet Béatrice Miolano vette meg. A La Maison Rose-t néhány hónapig a fiával, Jeannal együtt vezette, majd egy "Toutoune" nevű nőre bízta. Toutoune 25 évig vezette a helyet, bár irányítása alatt az étterem becsődölt, s a helyiek már nem igazán látogatták.
Sőt, 1970-ben teljesen elvesztette identitását a vendéglő, amikor fehérre festették. Az épület oldaláról pedig eltávolították a nevet, az egyszerű restaurant szót festették rá, és a La Maison Rose csak apró betűkkel maradt meg az ajtó felett.