A 80 millió dollárból (24,5 milliárd forint) fejlesztett eszköz a tervek szerint különböző tesztrepüléseket fog végezni.
De ehhez a napenergiával hajtott, 1,8 kilogramm súlyú drónnak túl kell élnie a hideg marsi éjszakákat, ahhoz, hogy az Ingenuity legyen az első eszköz, amely idegen bolygón repül – onnan száll föl és oda is száll le.
Jól példázza, hogy mennyire komplex feladatról van szó, hogy a felkészülés először a Perseverance védőpanelének eltávolításával kezdődött, majd az 1,8 kilogrammos Ingenuity szépen lassan, egy hét alatt kihajtogatta magát és a lábait, végül a marsjáró 13 centiméter magasságból lepottyantotta az eszközt.
A leengedés részben azért tartott ennyi ideig, hogy a helikopter akkumulátorai maximálisra feltöltődjenek, mivel a zord körülményeket esélye sem lett volna túlélni máshogy.
A küldetés most ott tart, hogy az Ingenuity teljesen magára marad, mivel a Perseverance 100 méterre gurul tőle, hogy szabad repülési teret biztosítson a nagy teljesítményű helikopternek. Szükség is lesz minden erőre: a marsi légkör 100-szor ritkább a földinél.
De mindez csak akkor valósulhat meg, ha az Ingenuity egyedül is túléli a -80 fokosnál is hidegebb marsi éjszakát.
Az eredeti tervek szerint április 8-án hajtotta volna végre az első tesztrepülést, ahol 3 méteres magasságon, 30 másodpercig lebegett volna, de ezt kitolták április 11-ére. Az adatok legkorábban április 12-én érhetnek be a NASA-hoz, majd később egyre nagyobb távolságot és magasságot lőnek be a helikopternek.
Ha véletlen az Ingenuity nem járna sikerrel, nem történne tragédia: a NASA csupán arra kíváncsi, hogy lehetséges-e repülni a Marson, ami a későbbiekben nagy segítség lehet a következő missziókban.