Johannes Vermeer nem átlagos művész. A korában mérsékelten sikeres holland festő a családját eladósítva, kevés festményt alkotva halt meg. Ma mindössze 34 festményt – köztük a híres Leány gyöngy fülbevalóval – tulajdonítanak neki. Népszerűsége azonban a 19. század után megnőtt, és ma, ha egy Vermeerről szóló hír érkezik komoly figyelem kíséri. Pontosan ez történt a közelmúltban bejelentett Vermeer-restaurálással is.

Két és fél év után a németországi Staatliche Kunstsammlungen Dresden múzeum nyilvánosságra hozta a gyűjteményükben található Vermeer-kép nagyszabású restaurálásának eredményét. A Nyitott ablaknál levelet olvasó lány 1657 és 1659 között készült, és 1742 óta van a múzeum gyűjteményében.

Ahogy Vermeer munkáival gyakran előfordul, a festményt kezdetben más művészeknek tulajdonították. Théophile Thoré-Bürger francia műkritikus azonban 1880-ban rábukkant a festményre, és helyesen a holland mesternek tulajdonította.

Vermeer-festm\u00e9ny

A restaurálás előtti kép sima fallal

Getty Images

Az olajfestményen egy fiatal, sárga és fekete színben finoman öltözött nő látható, amint egy nyitott ablak mellett levelet olvas.

Eredetileg a nő mögötti fal üres volt, de egy 1979-es röntgenfelvétel kimutatta, hogy valójában van rajta valami.

A sima fal alatt valójában egy meztelen Ámort ábrázoló „festmény" volt. Mivel nem volt szokatlan, hogy a művészek átfestették a műveiket, a tudósok kezdetben elfogadták, hogy Vermeer egyszerűen meggondolta magát, és úgy döntött, hogy a fal csupasz marad.

Egy 2017-ben indult kutatási projekt azonban megcáfolta ezeket az állításokat.

A fejlett technológiának köszönhetően a kutatóknak sikerült megállapítaniuk, hogy az átfestés több évtizeddel a vászon befejezése után készült.

Az információ teljesen más kontextusba helyezte a művet, mivel a művészettörténészek most már rájöttek, hogy nem Vermeer valódi alkotói vízióját látták. Így a múzeum restaurátorai 2018-ban óvatosan elkezdtek dolgozni az átfestés eltávolításán.

Jobb oldalon már a munkálatok közepén tartottak a szakemberek

Staatliche Kunstsammlungen Dresden / Wolfgang Kreische

A munka 2021 elején befejeződött, a művészettörténészek pedig újraértékelhették a festményt.

A háttérben lévő Ámor helyreállításával felismerhetővé válik a Vermeer valódi szándéka. A látszólagos szerelmi kontextuson túl az igaz szerelem természetéről szóló alapvető állításról van szó. Amit eddig láthattunk, csak kezdetleges volt. Most már tudjuk, hogy az életmű egyik kulcsképéről van szó.

– állítja Stephan Koja, az Old Masters Picture Gallery igazgatója.

Ahogy Koja rámutat, a Nyitott ablaknál levelet olvasó lány Vermeer nőket ábrázoló zsáner festménysorozatának elején áll.

A végeredmény Ámor képével

Staatliche Kunstsammlungen Dresden / Wolfgang Kreische

Ahogy a My Modern Met írja, a restaurálásnak köszönhetően a műkedvelők világszerte úgy élvezhetik majd a műalkotást, ahogyan Vermeer elképzelte. A befejezett restaurálás megünneplésére a festmény a múzeum új kiállításának középpontjába került. A kiállítás kilenc másik Vermeer-festményt is tartalmaz majd, amely szorosan kapcsolódik a restaurált műalkotáshoz. Mindez 2021. szeptember 10-től egészen 2022. január 2-ig lesz megtekinthető a Johannes Vermeer. Vom Pausing kiállításon.


A figyelmetekbe ajánljuk