Mészáros Márta úttörő rendezőnek számít. Ő volt itthon az első rendező diplomás női filmes, világszinten pedig az első, aki bemutatott egy igazi szülést a Kilenc hónap című filmjében. A Hamu és Gyémánt téli számában elárulta, szerinte ki írja a legjobb megfilmesítésre váró történeteket.
A legjobb történetek
Mészáros Márta a Szovjetunióban nőtt fel. Miután elvégezte a moszkvai filmfőiskolát és visszaköltözött Budapestre, dokumentumfilmeket és híradókat rendezett a filmgyárban, közben pedig egyre jobban megismerte a magyar embereket és a hazai kultúrát. Bár a nők előtt akkor még sok pálya, így a filmezés sem volt nyitva, anyanyelvi szintű orosztudása nem várt előnyhöz juttatta.
„Sokszor hitték rólam, hogy közöm lehet a hatalomhoz, talán néha még tartottak is tőlem, ezért olyan helyeken is szó nélkül megtűrtek, ahol nőket amúgy nem tűrtek volna meg. Én pedig szép csendben csináltam a dolgomat. Emlékezetes is volt, amikor elkészült az első filmem: addig a pillanatig mindenkinek meggyőződése volt, hogy biztos csak azért vagyok ott, ahol, mert a hatalomhoz tartozom, de egyébként teljesen tehetségtelen vagyok – csakhogy a film jó lett...” - meséli a Hamu és Gyémánt Portfólió rovatában. És hogy mitől érezte úgy, hogy egy történetet mindenképp el kell mesélnie, egy filmet meg kell rendeznie?
„Akkor csináltam filmet, ha valamit nagyon el akartam mesélni a világnak. Régóta foglalkoztatnak az emberi sorsok, a nők sorsa, a saját életem – ezért mindig volt bőven elmesélendő történet a fejemben.”
Hamu és Gyémánt
A teljes interjú a Hamu és Gyémánt magazin téli lapszámában olvasható.
Mészáros Márta interjú és további érdekességek a Hamu és Gyémánt magazin téli számában!
A Hamu és Gyémánt magazin téli lapszáma elérhető a kiemelt újságárusoknál, illetve megrendelhető és előfizethető közvetlenül a kiadótól és digitális változatban is beszerezhető.
Hamu és Gyémánt / Tokaji Balázs