A legújabb hazai zenészbálványok alig múltak húszévesek, közönségüket pedig leginkább az érdekli, hogy önazonosak legyenek. És legalább egy kicsit olyanok, mint ők maguk. Utánajárunk az új generációs előadók közös vonásainak, feltérképezzük a legnagyobb különbségeket, és azt is megnézzük, mi áll az elsöprő sikerük hátterében. Csabai Máté cikkének részlete a Hamu és Gyémánt magazin téli lapszámából.
Október közepén úgy tűnhetett, mindenki Azahriahról beszél. A 21 éves zenész órák alatt „eladta” a Puskás Arénát, majd a hatalmas érdeklődésre – és a jegyvásárlási rohamot épphogy nyögő szerverekre – tekintettel a május végi koncert duplázását és triplázását is meghirdette, amelyekre ugyancsak órák alatt elfogytak a belépők. A szenzációs sold out híre azokhoz is eljutott, akik szívesebben bújnak a kő alá, a zenehallgatók és a szakmabeliek pedig hol lelkesen, hol kénytelen-kelletlen megállapították: megérkeztek a Z generációs popzenészek.
Újhullámos dalnokok
Illusztráció: Hamu és Gyémánt / Almási Zétény
Nem Azahriah volt az első fecske, de kétségtelenül ő csinált nyarat. A rock’n’rollban gyökerező Carson Coma, a szókimondó hiphop-paródiákról ismert Krúbi és a melankolikus, felkavaró szövegeivel hódító Beton.Hofi láttán már feltűnhetett, hogy
a kétezres évek fordulóján született generáció szélsebesen tör előre, és egyik napról a másikra ér el olyan sikereket, amelyekhez az előzőknek öt-tíz év kellett. Nincs abban semmi meglepő, ha az információ aranykorában a hírnév hamarabb összejön, azon viszont joggal csodálkozhatunk, hogy mennyire más és milyen tarka ez a zenésznemzedék.
Talán azt is érdemes rögtön elmondani róluk, hogy többnyire magyar szöveggel, magyar közönségnek készítenek zenét. Okulva abból, hogy az elmúlt tíz évben bandák tucatjai énekeltek angolul a nemzetközi hírnév csalóka ábrándjáért, Azahriah és kortársai a hallgatók szívébe találtak: identitást teremtenek és hisztériát keltenek.
Carson Coma, Deva, Dzsúdló és a hiphop
A Carson Coma bolondos rock’n’roll zenekarként kezdte, és rögtön meghódították azokat is, akik még Korda Györgyre tanultak rokizni. A műfaj bevett formuláit újabban egyre gyakrabban vegyítik a punk elemeivel. Együtt nőnek a közönségükkel, egyre felnőttesebbek és egyre profibbak, s ha még az olykor karcos politikai mondanivalót is számításba vesszük, máris megkapjuk a ma ellenkultúráját.
Máshonnan indult a huszonhárom éves Дeva (Deva), akinek mágikus atmoszférájú, népdalban gyökerező és a női hangot hipnotikus elektronikával kísérő zenéjére már külföldön is felfigyeltek, pedig nem sokkal korábban még a hálószobájában, egyetlen laptopon készített dalokat. Dzsúdló a tinédzserek szorongásait és örömeit hangosítja ki, ő az az énekes-rapper, aki magasról tesz a hiphop maszkulin pózaira, vállaltan gyengéd és érzelmes szövegeivel fiúk és lányok titkos gondolatait egyaránt megfogalmazza.
Már közhelynek számít az állítás, hogy a rock helyét a hiphop vette át a slágerlistákon, így nem mehetünk el szó nélkül az új generáció szövegelői mellett sem, hiszen úgy tűnik, nem lehet megemelni kockakövet a Belvárosban anélkül, hogy ne ugorna ki alóla néhány.Pogány Indulót karcos, füstös hangjáért, 6363-t, azaz Gegét ötletes rímpárjaiért, AKC Misit pedig a ritmikus, száraz alapokon nyugvó trap talán legismertebb előadójaként imádják, legutóbb pedig megérkezett a súlyos nőhiánnyal küzdő hiphopszíntérre Sisi is. Sokáig úgy tűnt, a kemény szövegű bulislágerekben tehetséges Desh megmarad Sancho Panzának Azahriah mellett, mostanra azonban már ő is milliós nézettségekkel büszkélkedhet.
Posztmodern kavalkád
Ennek a generációnak azonban nem a műfaji határok jelentenek töréspontot, és nem érinti őket az a klikkesedő szembenállás, amit egykor a Beatles és a Stones, a metál és a reggae, vagy a pop és a keményrock között tapasztaltunk. Egy kattintásra vannak minden műfajtól. Nem számít, hogy egyetemi klubban vagy sportarénában szól, és az sem, hogy szerepel-e óriásvállalat a szponzorok között. Azahriah zenéjében ott buzog a mulatós és a Balkán hedonista sodrása, egy-egy számában önfeledten kalandozik a népszerű és a kísérletező műfajok között. A posztmodern kavalkádban sokkal inkább számít, kit tartanak a rajongók önazonosnak.
Folytatás a Hamu és Gyémánt magazinban
Megjelent a téli lapszámunk!Hamu és GyémántA teljes cikket keressétek a Hamu és Gyémánt magazin téli lapszámában, amely elérhető a kiemelt újságárusoknál, illetve megrendelhető, előfizethető közvetlenül a kiadónál.