Szöveg: Joó Zsófia
Míg az elmúlt két évben az arany árfolyama meglehetősen sokat ingadozott, addig van egy árucikk, amelynek ára folyamatosan növekedett: bármily meglepő is, a különleges szobanövényekről van szó. Mára a Z generáció tagjaitól kezdve családanyákon át a nyugdíjasokig egyre többen próbálnak bevételre szert tenni növénygyűjteményükből. Persze nem mindegy, hogy mit szaporít a hobbikertész, az azonban, aki sikeresen lovagolja meg a trendeket, rövid távon akár 600-700 százalékos hasznot is realizálhat a különlegesebb cserepeseiből. A divatos fajták egyedeinek kereskedelmére ugyanis egész iparág épült, ahol az eladók nem finomkodnak az árazással: volt olyan példány, amelyért 40 ezer fontot, azaz több mint 19 millió forintot kértek el. De miért fizetnek egyesek vagyonokat az egyébként kényes, könnyen elpusztuló növényekért? A mára kialakult helyzethez okok egész láncolata vezetett, amelyek egyre gyorsuló ütemben, szinte exponenciálisan lőtték fel a leveles ritkaságokat a státuszszimbólum-ranglisták dobogós helyeire. Igen, a luxusautók és méregdrága karórák ligájába.
A zöld az új luxus
A napjainkban zajló cserepesboom egyedülálló jelenség, nem csoda, hogy sokan igyekeznek mielőbb beszállni az üzletbe. Míg a holland tulipánláz, vagy a viktoriánus arisztokrácia egzotikus növénydivatja térben, időben és társadalmi réteget tekintve is koncentrált jelenség volt, addig a mai trend globális fenoménné nőtte ki magát. A kulcs természetesen az online világ: valamennyi faj megszerezhetővé, a glóbusz bármely pontjáról leszállíthatóvá, minden felszerelés és információ pedig hozzáférhetővé vált. Ezt használják ki a profi vagy amatőr növényszaporítók, akik a digitális térben webshopokon, Facebook-csoportokban vagy akár online aukciókon értékesítik portékáikat. A keresletben pedig nincs hiba: ezrek áldoznak meglepően magas összegeket házidzsungelük kialakítására, gazdagítására.
Dr. Barina Zoltán biológus, a WWF Magyarország szakértője emlékeztet: „A jelenség nem új keletű, hiszen az ember évezredek óta nemesít, gyűjt, gondoz otthonában szebbnél szebb szobanövényeket. A jelenlegi hullámhoz kétségtelenül hozzájárultak a közelmúlt világszintű eseményei, és az ügyes marketing erejét se becsüljük alá. Hajlamosak vagyunk egy jól csengő nevű, ősi titkot ígérő növényért sokszoros árat fizetni, ha nem tudjuk, hogy akár itthon is megtalálható. Ilyen volt például a pár éve hatalmas karriert befutó goji bogyó, amely − bár nem honos Magyarországon − ördögcérna néven hazánkban is régóta jelen van, vígan megterem.”
A nagyvárosok lakói évtizedek óta szobanövényt vesznek, amikor egy kis zöldre vágynak. A felállás sokáig nem változott, a különleges fajok példányaihoz mindig is magasabb áron lehetett hozzájutni, ám a cserepesek többsége megfizethető volt. A viszonylagos egyensúly a koronavírus okozta leállásokkal borult fel: a hatalmas kapacitással rendelkező high-tech növényházak éppen akkor zártak be, amikor a lakásaikba szorult emberek a korábbinál lényegesen több zöldet vittek volna haza. Az olló kinyílt, így az árak drasztikusan emelkedni kezdtek, amit újabban az energiaválsággal érkező logisztikai nehézségek, illetve az emelkedő rezsiköltségek csak még magasabb fokozatba kapcsoltak. Mindeközben az úgynevezett plantfluencerek, azaz a növényekre specializálódó véleményvezérek is kivették részüket a trend berobbantásában: a szebbnél szebb szobakerteket építő, bemutató és különleges növényeket árusító TikTok- és Instagram-hírességeket tömegek követik. Ők pedig egyre inkább hajlandók mélyen a pénztárcájukba nyúlni.
Hamu és Gyémánt / Piros Zoltán
Virágzó kereskedelem
A luxusnövényüzlet nem csak a kifejlett, egész növények adásvételére terjed ki, az igazi potenciál a magokban, hajtásokban, dugványokban rejlik. Egy-egy felkapott cserepes növény, amely pár éve 30-50 euróba került, ma már akár tízszeres áron, bő 4000 euróért cserél gazdát – ezt a szobakertészek többsége nem engedheti meg magának, így ők 100-200 euróért kisebb hajtásokat szereznek be. Akkor is, ha igen komoly rizikót vállalnak vele: egy eladó sem garantálja ugyanis, hogy az apró növényke túlél, és évek alatt szemet gyönyörködtető példánnyá fejlődik. Az üzlet igazi nyertesei az eladók, akik rövid idő alatt több száz vagy akár több ezer eurót is kereshetnek. Vegyük példának az utóbbi év sztárját, a Monstera dubiát: a Közép- és Dél-Amerikában honos faj az utóbbi időben igazi világkarriert futott be, és bár csillaga már leáldozni látszik, a mai napig óriási rá a kereslet. Egy kifejlett, cserepes Monstera dubia átlagosan 200 euróért vásárolható meg, míg egyetlen dugvány 20 euróba kerül. Egy év szakszerű szaporítás visszahozza az anyanövény teljes árát, onnantól pedig folyamatos profitot termel. Ha a szobakertész az első dugványokat kineveli, majd tovább szaporítja őket, a bevétel megsokszorozódik. Hasonló árfolyamgörbéket írtak le, 400-600 százalékos hasznot hoztak a philodendronok, a caladiumok és az alokáziák különleges alfajai, egyedi színárnyalatokban pompázó változatai. 2021-ben egy új-zélandi eladó azzal vált híressé, hogy egyetlen mini Monstera növényét 14 000 euróért értékesítette. A legnagyobb szaporítók azonban ennél jóval magasabb eladási árakról is beszélnek.
A teljes cikk a Hamu és Gyémánt őszi lapszámában található. A magazin megrendelhető és előfizethető közvetlenül a kiadótól és digitális változatban is beszerezhető.