színes Nike cipő egy márvány állvánnyal lila háttér előtt

A Nike lehetővé teszi a regisztrálóknak, hogy a Metaverzum számára tervezzenek és értékesítsenek tornacipőket.


A Swoosh tagjai azért fognak versenyezni, hogy a márka tervezői stábjával együtt alkossanak digitális lábbeliket, és ezért jogdíjrészesedést kapnak. De még a Nike sem tudja, hogyan fog ez működni.

Az Iconic Brand legújabb vállalkozása egy .Swoosh nevű metaverzum játék, egy Web3-at használó platform, ahol az emberek megvásárolhatják majd a virtuális termékeket. Lényegében egy piactérről van szó, aminek azért van értelme, mert a jövő internete nagyban hasonlít majd a jelen internetéhez: a kereskedelem uralja. A Swoosh a .nike domain alatt létezik, és egyelőre kísérleti digitális tér lesz a regisztrált tagok számára. A regisztráció november 18-án indul.

Ha tovább olvasnál: Már a cipők sem a régiek: virtuális lábbeliket fog árulni a Nike

A platform kezdetben a közösségépítésre fog összpontosítani, és különböző „kihívásokkal" lepi meg a tagokat, hogy felmérje, mit szeretnének látni.

A márka első virtuális kollekciója − lábbelik, ruházati cikkek és kiegészítők − 2023 januárjában jelennek meg a Swoosh-on. A tagok ezt követően összegyűjthetik és kereskedhetnek majd ezekkel a kizárólag digitális termékekkel; a platform készpénzt (amerikai dollárt) használ majd, nem kriptovalutát, bár minden tranzakciót a Polygon-lánc rögzít.

Elméletileg a Swoosh közösségi kihívásai jövőre olyan versenyekkel bővülnek, amelyeken a tagok esélyt nyerhetnek arra, hogy a márka tervezőivel közösen tervezzenek virtuális Nike-termékeket, és így a jogdíjak egy százalékát is megszerezzék. Mielőtt azonban a leendő sneaker-tervezők túlságosan izgatottak lennének, a részletek − a kiválasztási folyamat, a tervezési együttműködések lebonyolítása, a bevétel hány százalékát kapják majd, és milyen jogi keretek biztosítják majd a társdizájnerek fizetését − még rendkívül homályosak.

A Nike azt állítja, hogy a domain azért létezik, hogy „egy biztonságos, megbízható hely" legyen, ahol a tagok virtuális alkotásokat gyűjthetnek, „például virtuális cipőket vagy mezeket". Ami egyértelműnek tűnik, hogy a versenystruktúra a Nike végső tulajdonjogát és a tevékenységek felügyeletét fogja biztosítani, ami nem igazán illik a decentralizált Web3 ethoszához.

Ez is érdekelhet: Tényleg megérkezett az internet új korszaka? Amit a metaverzumról tudni kell!

Bár az induláskor még nem lesznek avatárok, a márka célja, hogy a Swoosh-on megjelent virtuális termékek a platformon és azon kívül is viselhetővé váljanak.

Az az RTFKT (ejtsd: artifact) nevű NFT stúdiót 2021 decemberében vásárolta meg a Nike, így a „kódolt" virtuális ruhák erre a platformra portolása nem meglepő. A Nike már rendelkezik egy metaverzum térrel a Roblox-Nikeland-on, ahol a felhasználók nem készpénzzel vagy kriptovalutával, hanem játékbeli valutával vásárolhatnak és viselhetnek virtuális termékeket. A Swoosh elindításával a Nike talán saját virtuális világot hoz létre, amelynek nem kell más platformokra támaszkodnia.

Nem a Nike az első high-end ruházati márka, amely virtuális termékekkel foglalkozik. A Gucci 2021-ben bevezette a kizárólag digitálisan hordható Gucci Virtual 25 tornacipőt, amelyet a VRChat-en és a Robloxon lehet viselni, és létrehozta a Gucci Townt a Robloxon, ahol a felhasználók más virtuális Gucci-ruházati cikkeket is vásárolhatnak. Megesett, hogy egy csak digitálisan elérhető Gucci táska többért kelt el, mint a fizikai megfelelője (természetesen játékbeli pénznemben).

A Givenchy, a Ralph Lauren és a Tommy Hilfiger is rendelkezik olyan terekkel a Robloxon, ahol digitális árucikkeket árulnak. 2022 júniusában pedig a Balenciaga, a Thom Browne és a Prada társult a Metával, hogy virtuális termékeket hozzanak létre, amelyeket a platform új Avatars Store-jában lehet megvásárolni.

A Bloomberg szerint a metaverzum piac 2024-re elérheti a 783,3 milliárd dollárt, szemben a 2020-as 478,7 milliárd dollárral − és ebben kétségtelenül szerepet játszanak a virtuális termékek.

A Nike a virtuális termékek piacát tekintheti digitális sikereinek következő logikus lépésének. A márka a világjárvány nyomán óriási lendületet vett az online eladásokban, és 2022 márciusára a digitális csatornák és alkalmazások a bevételeinek több mint negyedét adták, a digitális eladások pedig erőteljesen emelkedtek. Az biztos, hogy a Web3 vonzása erős; a márkák a nem akarnak lemaradni.

Ez a jövő piacának kiszolgálása, amelyet úgy vezetünk, hogy ott találkozunk a fogyasztókkal, ahol játszanak vagy vásárolnak

− mondja Faris.

Forrás: Wired

A figyelmetekbe ajánljuk