2023 nyarán Tim és kislánya, Henley Wollak csónakázni indultak a Michigan-tóra, ahol elég váratlan felfedezést tettek: kirándulásuk során egyszercsak egy zátonyra futott, 19. századi hajóroncsra bukkantak.
A kaland úgy kezdődött, hogy a 4 éves Henley úszni szeretett volna kedvenc helyén azzal a céllal, hogy tengeri üvegeknek nevezett színes kavicsok után kutathasson. Mivel a kislány apukája horgászni vágyott, kompromisszumot kötöttek: a kislány kedvenc helyére – azaz a Michigan-tó délkeleti partján található csodaszép Green Island környékére – mennek, de az út során a vízen lassan haladnak, hogy apukája hódolhasson kicsit szenvedélyének.
Ezt is olvasd el! Íme a hajóroncsok Szent Grálja!
Miközben egy halkereső radar segítségével figyelték a tavat, szokatlan jelekre lettek figyelmesek. Henley eredetileg azt hitte, hogy egy polipot találtak, mivel az alakja miatt úgy nézett ki, mintha csápjai lennének. Az apja azonban egyből sejtette, hogy egy hajóroncsról lehet szó.
Először, amikor megláttuk a csónakban, azt gondoltam, menő, hogy valami ilyesmit látunk. Akkor még nem tudtam, hogy mekkora dologról van szó
– mesélte a 36 éves szülő.
Tim különböző Facebook-csoportokban rögtön megosztotta a fotókat, amely hamar eljutott a Wisconsini Történelmi Társasághoz tartozó Tengerészeti Megőrzési és Régészeti Programhoz is. Végül a felfedezés után pár hónappal, 2023. december 4-én vizsgálta meg a társaság egy videokamerával felszerelt távirányítású járművel a roncsot.
A vizsgálat alapján a maradvány egy fából készült háromárbocos hajó lehet, amely 2-3 méter mélyre merült el. A George L. Newman névre keresztelt vitorlást eredetileg 1855-ben építettek az Ohio állambeli Black Riverben.
A hajó 1871. október 8-án este zátonyra futott, miután a peshtigói tűzvész miatt – amely az Egyesült Államok történelmének egyik legpusztítóbb ilyen jellegű katasztrófája volt – a legénység egyáltalán nem tudott tájékozódni.
Ez is érdekelhet: Világraszóló csalás az aranyat szállító hajó körül
Feljegyzések szerint a füstréteg olyan sűrű és óriási volt, hogy a közeli világítótorony őrének napközben is égve kellett tartania a fényeket. Miután a hajó a Green Island zátonyaira futott, az őrnek sikerült segítenie a legénység megmentésében, akik az eset után egy hétig a toronyban maradtak, miközben megpróbáltak minél többet megmenteni a hajóból.