Hogyan változtatta meg Frida Kahlo életét és inspirálta művészetét egy súlyos baleset?
Frida Kahlo 18 éves koráig úgy élte az életét, mint ahogyan bárki más. Kisgyermekkora óta orvos akart lenni. Ezt az álmát pedig a Mexikóvárosban, a szülővárosától, Coyoacantól körülbelül egy órányi autóútra lévő Nemzeti Előkészítő Iskolában folytatott tanulmányai révén valósította meg. Bár egyértelműen tehetséges művész volt, a festészettel nem foglalkozott komolyabban.
1925. szeptember 17-e pedig örökre megváltoztatta az életét. Egy tanítási nap után Kahlo és barátja, Alejandro Gomez Arias felszállt egy buszra, amely Coyoacan felé tartott. Percekkel azután, hogy leültek, a busz befordult egy sarkon, és nekicsapódott egy teljes sebességgel haladó villamosnak. Egy hosszú fémrúd beleállt a testébe. A baleset helyszínén egy bámészkodó megpróbálta eltávolítani azt, de Kahlo olyan hangosan sikoltozott, hogy szinte senki sem hallotta a mentőautój szirénáját.
Ez is érdekelhet:Remekművek, melyeket a szerelem ihletett
Súlyos gerincsérülést szenvedett, Kahlo mélypontra került. De ahogy a teste gyógyulni kezdett, az életről és a művészetről alkotott nézetei gyökeresen átalakultak. Miközben ágyhoz volt kötve, és csak nagyon kevés látogatót fogadott, a festészet lett az igazi mentsvára.
A magány arra késztette, hogy olyan módon fejezze ki magát, ahogyan korábban nem tette. A festéssel mesélte el a történetét
– kezdte Vanessa Severo előadóművész, a Frida...A Self Portrait című darab alkotója.
Kahlo pályafutásának előrehaladtával a fájdalom és a gyógyulás témái kerültek munkásságának középpontjába. Átvészelte a fájdalmat, és nem rejtette el. Kifejezte azt. Ez a megalkuvás nélküli őszinteség lett az egyik jellegzetes művészi tulajdonsága.
Kahlo sérülései olyan súlyosak voltak, hogy az egész testét be kellett gipszelni, és hónapokig gipszfűzőt viselt. Festőnő úgy érezte, mintha villámcsapás érte volna. Sokszor azt mondta, hogy egy fájdalmas bolygón él, amely átlátszó, mint a jég.
Kahlo Önarckép bársonyruhában című festménye, amelyet a gyógyulása alatt festett, elárulja, milyen nagy változásokon ment keresztül. A háttérben látható viharos tengeri táj életének felfordulását jelzi, és először ábrázolta magát vásznon.
Láthatjuk, hogy egy újjászületési folyamaton megy keresztül. Később azt is mondta, hogy ő volt az, aki megszülte önmagát
– mondta Stahr.
Ahogy Kahlo festőként egyre magabiztosabbá vált, úgy kezdett el utalni az őt ért traumákra.A buszcímű alkotásán egy Kahlóra hasonlító fiatal nő ül egy busz faülésén, ami értelemszerűen a végzetes balesete előtti utolsó pillanatokat idézi fel.
Később Kahlo fizikai és lelki fájdalmát még szikárabb formában ábrázolta. Az 1932-es Henry Ford kórház című képen vetélés után, vérezve egy kórházi ágyon ábrázolja magát, miközben könnyek csorognak le az arcán.
A Két Frida nevű festményét pedig azután festette, hogy elvált férjétől, Diego Rivera festőművésztől. Kahlo felszakadt szívvel ül kézen fogva egy másik, gyógyult változatával.
Életemben két súlyos balesetet szenvedtem. Az egyikben egy villamos ütött el. A másik baleset Diego volt
– mondta Kahlo egy interjúban.
Olvasd el ezt is! Magyarul is megjelent Frida Kahlo naplója
Kahlo szenvedésének ábrázolása úttörő volt a maga közvetlenségében. A 20. század elején nem volt példa arra, hogy a művésznők saját személyes traumáikat a művészetükben jelenítették meg. Ez a radikális őszinteség az, amihez sokan évtizedekkel később is kötődnek, és ezért az egyik leginspirálóbb festő a művészetben. És sokakat bátorított arra, hogy kiállhatnak gyengeségeikkel és vállalják önmagukat.