Az olasz divatház az idők során a luxus és a minőségi, kézzel készült bőr- és szőrmedarabok szinonimájává vált. A kezdetek óta egészen a mai napig családi kézben lévő márka idén ünnepli a fennállásának 100. évfordulóját. Ennek kapcsán összegyűjtöttünk néhány érdekességet a Fendi történetéről, amit eddig biztosan nem tudtál.
A Fendi története hivatalosan egészen 1918-ig nyúlik vissza, amikor egy fiatal és vállalkozó szellemű olasz nő, Adele Casagrande megnyitotta saját, bőráruk és szőrmék gyártására specializálódott üzletét a római Via del Plebiscitón. Később ismerkedett meg férjével, Edoardo Fendivel, akivel házasságuk után elhatározták, hogy megváltoztatják a cég nevét –
így jött létre 1925-ben a Fendi, amelynek logója egészen 1965-ig egy mókust ábrázolt.
Adele a legenda szerint mindig is kifinomult, rendkívül elegáns ízléssel rendelkezett, így az esztétikus, divatos, egyben kiváló minőségű termékei hamar népszerűvé tették a boltját. A Fendi alig egy évre rá, 1926-ban egy másik üzlettel bővült, tíz évvel később pedig már a New York-i Bergdorf Goodmannál nyitotta meg saját boltját. Az évek során a minőségi termékekre az európai vásárlóközönség is felfigyelt, így az üzletet vezető házaspár felismerte, hogy folyamatos növekedésre, terjeszkedésre lesz szükség.
1946-ban aztán a Fendik új generációja csatlakozott a családi vállalkozáshoz: a vezetést a házaspár öt lánya, Paola, Anna, Franca, Carla és Alda vette át. Lényegében nekik köszönhetően tart ott ma a márka, ahol. A testvérek egyenlően osztották el a feladatokat egymás között: Paola követte a szőrme gyártásának folyamatait, Franca felelt a beszerzésért és a Via Borgognonán található értékesítési üzlet értékesítései igazgatója lett; Carla az értékesítési- és sajtóirodáért felelt; Alda a műtermet és a szőrmekészítést egyengette, Anna pedig a tervezési és engedélyezési irodát irányította.
Az öt nővér ötlete volt az is, hogy 1967-ben az akkor 34 éves Karl Lagerfeldet kreatívigazgatói posztba ültessék. A legenda szerint mindannyian Párizsba utaztak, és órákig vártak a tervező otthona előtti lépcsőházban, hogy a római divatházhoz csábítsák.
Ez is érdekelhet! Tanárjelöltből milliomos divattervező – így változtatta meg Donatella Versace a divatipart
A nővérek és Lagerfeld közötti kapcsolat az egyik leghosszabb és legmaradandóbb munkakapcsolat a divatvilág történetében: a közösen töltött 54 év főként kísérletezéssel, kockáztatással és innovációval telt. Az évek során Karl Lagerfeld több mint 70 ezer rajzot készített a Fendinek. Az igazi fordulópont azonban 1977-ben következett be a márka életében, amikor az első ready-to-wear ruhakollekciójuk debütált. Ekkor ugyanis az exkluzív, atelier szőrméket és felsőruházatok sokkal szélesebb közönséghez is elértek.
Sokan nem tudják, de Karl Lagerfeld volt, aki megalkotta az ikonikus dupla F-logót, amely valójában nem a Fendi, hanem a „Fun Fur“ (mókás szőrme) név rövidítése. A logót eleinte csak a táskák béléseiben használták, később azonban a márka esztétikájának szerves részévé vált.
A Fendi ekkora már a luxus szinonimája volt, ám a divatvilág egyik legmeghatározóbb luxusházává csak a kilencvenes években vált, méghozzá Anna lányának, Silvia Venturini Fendinek köszönhetően. Ő volt az, aki megalkotta nemcsak a márka legikonikusabb, de a divatipart is befolyásoló kiegészítőjét. Ez pedig nem más, mint az 1997-ben bemutatott Baguette táska.
Habár ma már gyakorlatilag nem tudnánk elképzelni a márkát a kivételes darab nélkül, a tervezőcsapat mégis óriási kockázatot vállalt vele, hiszen abban az időben inkább a letisztult, minimalista darabok voltak népszerűek.
Ajánljuk figyelmedbe! Ilyen az igazi luxus: íme, a világ 5 legdrágább táskája!
Hozzá kell tenni, hogy a Fendi-nővérek számára nem volt ismeretlen terep a filmvilág sem: jó kapcsolatot ápoltak az olasz rendezővel, Frederico Fellinivel, akinek számos filmjében feltűnnek a márka ruhadarabjai (az egyik leghíresebb az És a hajó megy). A márka több mint 50 filmben és sorozatban működött közre, beleértve olyan rendezőket, mint Luchino Visconti, Michelangelo Antonioni, Wes Anderson, Paolo Sorrentino vagy Martin Scorsese.