A közösségi médiacégek korlátozzák az RT és a Szputnyik hozzáférését az egész EU-ban.
A Facebook, a YouTube és más social média platformok korlátozzák a hozzáférést az RT és a Szputnyik orosz államilag ellenőrzött médiumokhoz Európa-szerte, miközben a dezinformáció visszaszorítására szólítanak fel. A lépés valószínűleg fokozza a feszültséget a világ legnépszerűbb közösségi médiacégei és az orosz kormány között. Először a Facebook anyavállalata, a Meta közölte, hogy korlátozza a Szputnyik és az RT elérhetőségét az Európai Unió egész területén. Azt nem tisztázta a cég, hogy a korlátozások mit jelentenek, hány kérést kapott a Meta és mely kormányoktól, illetve hány Facebook-felhasználót érintenek majd a korlátozások. Azt sem, hogy mikor kezdődnek ezek a korlátozások.
A lépést követően a Google is közölte, hogy Európa-szerte blokkolja az RT-hez és a Szputnyikhoz kapcsolódó YouTube-csatornákat. A Google, a videóóriás anyavállalata nem válaszolt azonnal arra a kérdésre, hogy hány YouTube-csatornát blokkolnak. A Facebook lépése egy nappal azután történt, hogy a Meta bejelentette, hogy az ukrán kormány kérésére korlátozta a hozzáférést több fiókhoz, köztük az orosz államilag ellenőrzött médiumok fiókjaihoz Ukrajnában. Az RT és a Szputnyik más közösségi oldalakon, köztük a Twitteren és a TikTokon is jelen van. A TikTok szóvivője szerint az EU-ban élő felhasználók nem fogják látni az RT és a Szputnyik fiókjainak tartalmát.
A Twitter megkezdte az államilag támogatott médiumok megjelölését, de egy szóvivője azt mondta, hogy a vállalatnak jelenleg nincs mit megosztania, amikor arról kérdezték, hogy tervezik-e az RT és a Szputnyik korlátozását is. A Metára egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy lépjen fel ezen médiumok ellen, mert azok propagandát és hamis állításokat terjesztettek Oroszország ukrajnai inváziója után. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke egy tweetben közölte, hogy az EU végrehajtó szerve eszközöket dolgoz ki az RT és a Szputnyik, valamint leányvállalataik által közzétett mérgező és káros dezinformáció betiltására
Az RT Facebook-oldalának 7,4 millió követője van, a Szputnyik Facebook-oldalának pedig 1,4 millió követője. A médiumok a Facebook tulajdonában lévő Instagram fotó- és videószolgáltatáson is jelen vannak. Az RT-nek 839 ezer követője van az Instagramon, a Szputnyiknak pedig 116 ezer követője. Az RT fő csatornájának a YouTube-on több mint 4,6 millió feliratkozója van, míg a Szputnyiknak több mint 300 ezer feliratkozója. A Facebook keddi lépését követően az RT kifogásolta az európai kormánytisztviselők nem részletezett megjegyzéseit és a közösségi médiaplatformok intézkedéseit. A Szputnyik sajtóosztálya saját közleményében a korlátozásokat az orosz média elleni információs háborúnak minősítette.
(Forrás: CNET)