Az Eiffel-torony, vagy ahogy a franciák hívják, La Tour Eiffel a világ egyik legismertebb nevezetessége, ám ennek ellenére lehet, hogy van néhány olyan érdekesség a toronyról, amit nem ismertél.
A francia forradalom századik évfordulójára készült
Az 1889-es Exposition Universelle szervezői – amely a Bastille ledöntésének és a francia forradalom kirobbanásának 100. évfordulójára emlékezett – nyílt pályázatot írtak ki a világkiállítás látványos központi elemének megtervezésére. A 107 pályázat közül választották ki azt a tervet, amelyet Gustave Eiffel Stephen Sauvestre építésszel, valamint Maurice Koechlin és Emile Nouguier mérnökökkel közösen nyújtott be.
Négy évtizeden át ez volt a világ legmagasabb építménye
Az Eiffel-torony 300 méteres lett, így majdnem kétszer olyan magas volt, mint az addig csúcstartó 1889-ben megnyitott 169 méter magas Washington-emlékmű. Ezt a magasságot csak az 1930-ban New Yorkban elkészült 318,9 méter magas Chrysler Building múlta felül. Bár az Eiffel-torony 1957-ben egy antenna hozzáadásával kapott még plusz 24 métert, még így is jóval lemaradt az Empire State Buildingtől.
Az Eiffel-torony egyik lenyűgöző tulajdonsága, hogy a 19. századi hídtervezés ihlette, és a hídépítési technológiát használtak fel az építésénél.
A toronyban tudományos laboratórium működött
Eiffel a torony első emeleti galériájába 72 tudós nevét vésette be, az építmény tetején pedig egy laboratóriumot helyezett el, amelyet saját maga és francia tudósok használtak csillagászat, meteorológia, aerodinamika és fiziológia tanulmányozására, valamint olyan kísérletek tesztelésére, mint a Foucault-inga. 1909-ben Eiffel a torony alján egy aerodinamikai szélcsatornát helyezett üzembe, amely több ezer tesztet hajtott végre, többek között a Wright-fivérek repülőgépein és a Porsche autóin.
Halálesetek
A kalandorok az ejtőernyőktől kezdve a bungee jumpingig mindenfélét használtak a merész mutatványok végrehajtására. Ám jó néhány próbálkozás tragédiába fulladt. 1912-ben Franz Reichelt francia szabó egy rugós ejtőernyős ruhával megpróbált leugrani a torony első emeletéről, de az ejtőernyő nem nyílt ki és a földre zuhant. Tizennégy évvel később Leon Collot pilóta halt szörnyet, amikor a torony fesztávolsága alatt próbált átrepülni repülőgépével, de belegabalyodott a rádióállomás antennájába és kigyulladt a jármű.