Nagy valószínűséggel láttad már a La Maison Rose-t az Instagram-oldaladon: igen, ez az a pasztellrózsaszín kis ház, zöld redőnyökkel, mesebeli környezetben. De tudtad, hogy ennek a cuki épületnek valójában komoly múltja van Párizs történelmében?


Bár az interneten ellentmondásos információk találhatók, úgy tűnik, hogy a La Maison Rose-t Maurice Utrillo A rózsaszín ház című festménye ihlette. Utrillo azon kevés híres francia festők egyike, akik valóban a Montmartre-on születtek, ahol maga az épület is megtalálható.

A Montmartre egy 130 méter magas domb Párizs egyik külsőbb (18.) kerületében, a belvárostól kb. 4 km-re északra. Déli ellenpontja a Montparnasse. Igazi fénykorát a boldog békeidőkben élte, az 1880-as évektől az első világháborúig.

A La Maison Rose nagyon keveset változott azóta, hogy 1910 körül megnyílt. Az étterem alapítói egy Pablo Picassóval kapcsolatban álló francia-spanyol házaspár voltak. Laure "Germaine" Gargallo Florentin Pichot nyitotta meg az éttermet férjével, Ramon Pichot Girones katalán festővel, miután 1905-ben összeházasodtak. Germaine korábban Picasso szeretője és közeli ismerőse volt, mielőtt Pichottal megállapodott volna, és ők ketten kapcsolatuk után is barátok maradtak.

A Montmartre akkoriban egy aprócska falu volt, és sok más művész, író és alkotó, köztük Picasso is a környéken lógott, így abszolút elképzelhető, hogy a La Maison Rose-t Párizs leghíresebb alkotóinak első számú törzshelye volt.

Az étterem napjainkban

Getty Images

Szeretnél többet megtudni erről a különleges épületről? Íme, néhány történelmi tény Párizs népszerű rózsaszín étterméről!

Nem volt mindig rózsaszín

Amikor Germaine és férje, Ramon Pichot megvásárolták a La Maison Rose-t, az épület bézs színű volt. Germaine mindig is művészlélek volt, s a pletykák szerint egy barcelonai kirándulás után döntött úgy, hogy rózsaszínre festi az épületet. Zölddel írták rá a La Maison Rose feliratot, és ehhez illően ugyanilyen árnyalatra festették a nyílászárókat.

Nem alakították át az épületet

Néha úgy tűnhet, hogy Párizs egy olyan város, amely folyamatosan változik, de mégis ugyanaz marad. Bár a Montmartre-on rengeteg fejlesztés történt, a város integritása a 19. századi állapotában megmaradt.

A rue de l'Abreuvoir és a rue des Saules sarkán álló La Maison Rose mindig is létezett, és a ház szerkezete azóta semmit sem változott.

Az 1930-as évek elején majdnem lebontották a Montmartre-on indított új építkezési projekt miatt, ám végül megmentették, valószínűleg Germaine küzdött érte.

Dalí tanítványa volt az első tulajdonosnak

commons.wikimedia.org

A La Maison Rose első ismert tulajdonosait, Laure Germaine-t és Ramon Pichotot már említettük. Bár a férjről egy igazán érdekes információ még kimaradt. Pichot híres spanyol festő volt, aki a 10 éves Salvador Dalít nevelte, amikor az éppen csak elkezdett festeni.

Művészek

Maurice Utrillo

Getty Images

Ahogy már fentebb is említésre került nem csak Picasso volt az egyetlen művész, aki rendszeresen látogatta a La Maison Rose-t.

Albert Camus, Suzanne Valadon és Maurice Utrillo csak néhány név azok közül az írók és festők közül, akik rendszeresen betértek a vendéglőbe. Utrillo pedig igazán különleges kapcsolatot ápolt az étteremmel. Montmartre ma már inkább turistacélpont, mint művészparadicsom.

1970-ben fehérre festették

Amikor Germaine 1948-ban elhunyt, az éttermet Béatrice Miolano vette meg. A La Maison Rose-t néhány hónapig a fiával, Jeannal együtt vezette, majd egy "Toutoune" nevű nőre bízta. Toutoune 25 évig vezette a helyet, bár irányítása alatt az étterem becsődölt, s a helyiek már nem igazán látogatták.

Sőt, 1970-ben teljesen elvesztette identitását a vendéglő, amikor fehérre festették. Az épület oldaláról pedig eltávolították a nevet, az egyszerű restaurant szót festették rá, és a La Maison Rose csak apró betűkkel maradt meg az ajtó felett.

(discoverwalks)

A figyelmetekbe ajánljuk