Még januárban mondott búcsút a Nemzetközi Űrállomás annak a 12 palack francia bordeaux-i bornak és több száz szőlővesszőnek, amely egy tudományos kísérletben egy évet töltött a Föld körül keringve.

A borokat egy luxemburgi startup vállalkozás, a Space Cargo Unlimited küldte fel az űrbe 2019-ben, hogy egy évig ott érleljék őket.

A kutatók arra kíváncsiak, hogyan változtatta meg az űr a bor ülepedését és hogyan hatott az érlelődésére. A palackokat acélhengerekben helyezték el, hogy óvják őket a töréstől, a gondosan becsomagolt borokkal és szőlővesszőkkel együtt más kísérletek rakományait is útnak indították az űrállomásról.

A rakomány a SpaceX Dragon szállítókapszulájában érkezik meg szerda éjjel a Földre, a Mexikói-öbölbe, Tampa partjaihoz. Eredetileg az Atlanti-óceánt célozták meg, de a rossz időjárás miatt inkább Florida másik oldalát változtatták a landolás helyszínéül. A SpaceX szállítóhajói korábban a Csendes-óceánra ereszkedtek le ejtőernyővel.

A hazatérő palackok közül egyet vagy kettőt februárban bontanak ki egy bordeaux-i borkóstoló keretében, ahol tekintélyes francia szakértők ízlelhetik meg a „földönkívüli" bort.

Nicolas Gaume, a luxemburgi cég társalapító-igazgatója elmondta, hogy a kísérlet elsődleges célja az agrártudományi ismeretek gazdagítása volt. Az egyébként bordeaux-i üzletember hozzáfűzte: vállalkozásuk célja, hogy olyan megoldásokat találjanak, melyek keretében a jövő mezőgazdasága organikus és egészséges élelmet állíthat elő. Szerintük ennek kulcsa az űrben van.

Mint Gaume kifejtette, a klímaváltozás miatt a mezőgazdasági terményeknek, köztük a szőlőnek is zordabb feltételekhez kell hozzászoknia. A súlytalanságnak kitett szőlőtőkék Gaume szerint erősebbek és ellenállóbbak lesznek a Földön. Emellett a jövőben, amikor az emberek már a Holdat vagy a Marsot fedezik fel, élvezhetik majd a Föld efféle örömeit is.

„Franciaként az élet részének tekintem a jó ételt és a jó bort"

– fűzte hozzá.

A kísérleteket magánbefektetők finanszírozták, de a költségekről Gaume nem beszélt. A NASA már korábban megnyitotta az űrállomást az ilyen típusú üzleti lehetőségek előtt és alkalmanként a privát űrmissziókat is lehetővé teszi.

Korábban a Budweiser küldött árpamagokat az állomásra, már arra gondolva, hogy majd a Marson is ihassák a sörüket az első telepesek. 2015-ben pedig egy japán alkoholgyártó küldött whisky-t és más italokat az űrbe, hogy tesztelje a mintákat, és már a Scotch is járt az űrben egy másik kísérlet részeként. A borokkal sem a mostani volt az első űrkísérlet: egy francia űrhajós a Discovery fedélzetére vitt magával egy palackot 1985-ben.

(MTI)

A figyelmetekbe ajánljuk